skip to Main Content
مصاحبه با «کمال اطهاری» در آستانه روز جهانی کارگر
نباید به امید دولت‌ها نشست
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

به مناسبت روز جهانی کارگر با «کمال اطهاری» کارشناس و پژوهشگر اقتصادی درباره وضعیت طبقه کارگر در دولت یازدهم مصاحبه‌ای انجام شده است. اطهاری با تاکید بر نظام ناکارآمد اقتصاد ایران از یک سو و انفعال روشنفکران در ارائه یک برنامه منسجم عینی برای بهبود وضعیت کارگران، وضعیت طبقه کارگر در ایران را بحرانی توصیف می‌کند.

بیشتر بخوانید
می گویند از زاهدان بترسید
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
حمل آزاد اسلحه، قاچاق انواع مواد مخدر، بمب‌گذاری معابر، خفتگیریِ جاده‌ها، آزار و اذیت غریبه‌ها، دزدی، خشونت علیه زنان، حضور نظامی و شبه‌نظامی طالبان، درگیری‌های مسلحانۀ خیابانی، سرزمین اشباح، حضور حداکثری در صف خرید شیشه و خلاصه در یک کلام، «تگزاس» تصویری است که اکثر ما از زاهدان و یا به عبارت کلی‌تر، سیستان و بلوچستان می‌شناسیم.
بیشتر بخوانید
دعوای سوئیفت برای چه کسانی نان و آب دارد؟
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
در چند ماهی که از اعلام اجرایی شدن برجام می‌گذرد بحث‌های مختلفی درباره مفید بودن یا نبودن جنبه‌های گوناگون این توافق مطرح شده است. یکی از این بحث‌های جنجال‌برانگیز پیوستن دوباره ایران به شبکه بانکی سوئیفت است. اما دعوا سر چیست و پیوستن به این شبکه چه اهمیتی دارد؟
بیشتر بخوانید
بازنمایی نظام طبقاتی در کارتون‌های دیزنی
در دیزنی فقرا شادند
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
امروزه کمتر کسی باور دارد که فیلم‌ها و کارتون‌ها صرفاً برای سرگرمی ساخته می‌شوند. وجه ناخودآگاه آموزشیِ این آثار، به‌ویژه روی کودکان به‌قدری مشهود است که جمعی از روان‌شناسان دانشگاه دوک را بر آن‌ داشته که کلیشه‌های طبقاتی موجود در فیلم‌های بزرگ دیزنی و پیکسار را مطالعه کنند. جسی استراب، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه دوک و همکارانش با بررسی ۳۶ اثر پرفروش دیزنی، تحلیلی طبقاتی از آنها ارائه کرده‌اند.
بیشتر بخوانید
برنی سندرز؛ لحظه تاریخی رادیکال آغاز شده است
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

پس از پیروزی‌های متوالی سندرز، امیدها برای پیروزی او بر کلینتون افزایش یافت. اگرچه پس از شکست او در نیویورک امیدها کمرنگ شده، اما هنوز هم با کسب حدود 60 درصد آرا سندرز می‌تواند نامزد نهایی حزب دموکرات شود. امری که گرچه بعید به نظر می‌رسد، اما محال نیست.

بیشتر بخوانید
استاد کوچولو
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

ابد و یک روز به دلیل ساختار دراماتیکِ خود، فیلمِ خوش‌نقدی است که در پایان مخاطبش را مجبور به حرف زدن درباره‌ی سینما می‌کند. فیلمی در حال اکران است که پس از دو سه سال دوباره از دهانِ خاک گرفته‌ی تماشاگران ایرانی، غبار بلند می‌کند.

بیشتر بخوانید
مسکن اجتماعی و برنامه‌ریزی شهری در ایروان
گذار شهر به دوران پساشوروی
۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
درزمانه‌ای که فرایند‌های اقتصادی سیاسی در مقیاس‌های محلی، کشوری و جهانی‌ شکل‌های جدیدی از شهر نشینی را دائماً تولید و باز تولید می‌کنند، مستندسازی این تغییرات پیچیده وعجول شهری می‌تواند ما را در تجسم شکل‌های دیگری از نشیمندیِ شهری یاری کند. متن زیر با همین هدف دربارهٔ تغییرات تاریخی‌ و معاصر شهر ایروان نوشته شده است.
بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗