skip to Main Content
گزارشی از پیامدهای ادامه برخورد با دستفروشان در شهر تهران
دستفروش کوچه برلن خود را به آتش کشید‍
۹ اسفند ۱۳۹۴
امیر به‌هوش بیاید یا نه، طرح جمع‌آوری و برخورد با دستفروشان تهرانی، به‌ویژه در مرکز شهر تهران ادامه پیدا می‌کند. امیر دست‌فروشی است که در تب و تاب انتخابات، در کوچه برلن خود را به آتش کشید و حالا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است. او یکی از دستفروشانی است که در هفته‌های گذشته درگیر تعقیب و گریز و درگیری با ماموران شهرداری تهران بوده است. مامورانی که به گفته عضو شورای شهر تهران اجازه دارند به حکم قانون، عرف و شرع دست‌فروشان را از سطح شهر تهران جمع کنند. امیر حالا از سطح شهر به بیمارستان منتقل شده‌ست؛ گیریم با سوختگی زیاد و در حال ستیز با مرگ.
بیشتر بخوانید
قرارداد ایرباس درباره ماهیت دولت روحانی چه می‌گوید؟
۸ اسفند ۱۳۹۴

پس از برجام و آزاد شدن دارایی‌های ایران، دولت حسن روحانی خبر از خرید ۱۱۸ فروند هواپیما ایرباس برای بهبود حمل و نقل هوایی در ایران داد. این خبر با حضور حسن روحانی و اعضای هیات دولت در سفر به فرانسه و امضای قرارداد تحویل ۱۱۸ فروند ایرباس با کمپانی ایرباس مورد تائید واقع شد.

بیشتر بخوانید
هجوم مأموران شهرداری به کارواش دریا
به کجا چنین شتابان؟
۶ اسفند ۱۳۹۴
یکشنبه ۱۸ بهمن ماه فیلمی از حمله عوامل شهرداری به کارواشی در سعادت‌آباد تهران منتشر شد. این واقعه به روشنی نشان می‌دهد که در دعوای شهرداری و دیگرنهادها بر سر کالای قیمتی «شهر»، سهم ما اغلب چیزی نیست جز ضربه‌ای که ناغافل بر سرمان فرود می‌آيد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش تحلیلی سایت یکشهر از این واقعه است.
بیشتر بخوانید
برندگان ابله‌اند؛ چون معمولاً با شانس پیروز می‌شوند
ادبیات واقعی درباره بازندگان است
۶ اسفند ۱۳۹۴
امبرتو اکو؛ فیلسوف رمان‌نویس. شاید او را در وهله اول با رمان‌هایش و بیش از همه با رمان نام گل سرخ بشناسیم، اما اکو گفته آخر هفته‌ها رمان می‌نویسد و باقی روزها را به فلسفه مشغول است. در نوشته‌های اکو تاریخ و فلسفه در هم می‌امیزند و زیبایی نقشی اساسی بازی می‌کند. شکست در آثار اکو موضوعی محوری است. او سادگی را ملال‌آور می‌داند و می‌گوید مردم نیز از چیزها ساده خسته‌اند. اکو از بازندگان می‌نویسد، چراکه این بازندگانند که از لذت دانش برخوردارند. دانش در پی شکست محقق می‌شود و برندگان سهمی از آن ندارند.
بیشتر بخوانید
ظهور برنی سندرز؛ دوران سیاسی جدیدی در آمریکا آغاز می‌شود
۵ اسفند ۱۳۹۴

برنی سندرز خود را یک سوسیالیست دمکرات معرفی می‌کند. وی به صراحت از لزوم تغییرات اساسی در مورد برابری دستمزدها، تأمین آموزش و بهداشت رایگان، افزایش مالیات ثروتمندان و مبارزه با تبعیض‌های نژادی و جنسیتی در ایالات متحده آمریکا سخن می‌گوید. در یاداشت کوتاه زیر «توماس پیکتی» اقتصاددان فرانسوی با معرفی سیاست‌های اقتصادی سندرز نشان می‌دهد که تا پیش از اوج‌گیری نئولیبرالیسم پس از انتخاب ریگان در دهه‌ی هشتاد، سیاست‌هایی که سندرز آنها را تبلیغ می‌کند نه آنچنان رادیکال بلکه بخشی از سیاست‌های جریان اصلی دولت ایالات متحده تلقی می‌شده‌اند.

بیشتر بخوانید
دانشگاه‌های اسرائیل به دانشجویانی که در جنگ علیه فلسطین شرکت کرده‌اند تسهیلات می‌دهند
حمایت دانشگاه‌های اسرائیلی از جنایات غزه
۵ اسفند ۱۳۹۴

یکی از دانشگاه‌هایی که نقش خاصی در پیشبرد منافع نظامی اسرائیل دارد، دانشگاه عبری است. این دانشگاه در نامه‌ای به‌صراحت اعلام کرده است: «دانشگاه عبری به جنگ ملحق می‌شود تا از دانشجویان جنگاور خود حمایت کند، هدف دانشگاه آن است که از بار مالی‌ای بکاهد که بر دوش کسانی است که به جنگ غزه پیوسته‌اند». دانشگاه عبری از هیئت امنا و دوستان دانشگاه درخواست کرده است که برای اعطای بورسیه‌های تحصیلی به شرکت‌کنندگان در عملیات «مرز محافظ» به دانشگاه کمکِ مالی کنند. کمک‌های دانشگاه منحصر به تسهیلاتِ مالی نیست. دانشگاه برای دانشجویان جنگاور امتیازات دیگری نیز قائل می‌شود: کلاس‌های فوق برنامه پیش از امتحان، تخفیف در شرایط امتحان، عضویت آزاد در باشگاه‌ها، دسترسی ویژه به کتابخانه و ۵۰ درصد تخفیف در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی.

بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗