skip to Main Content
احتمال شیوع وبا در روستاهای سیل‌زده جنوب کرمان
جامعه سیاست کیوسک

احتمال شیوع وبا در روستاهای سیل‌زده جنوب کرمان

یک هفته پس از جاری شدن سیل در جنوب کرمان و در شرایطی که تردد اهالی روستاها به دیگر نقاط با دشواری انجام می‌شود، بهورزان هشدار می‌دهند در صورت استمرار وضع موجود، شرایط بهداشتی بحرانی خواهد شد و احتمال شیوع اسهال، وبا، مار و عقرب‌گزیدگی وجود دارد.

بهورز دو روستای حیدرآباد چاه‌بهمن جنوب کرمان با ۲۶۰ خانوار جمعیت، از شرایط سخت بهداشتی برای زنان باردار و کودکان این روستاها خبر داده است. پروانه بامری گفته «اکثر سرویس‌های بهداشتی غیرقابل استفاده شده است و مردم مجبورند از سرویس بهداشتی مشترک استفاده کنند؛ اسهال، وبا، مار و عقرب‌گزیدگی بیماری‌های شایعی است که اگرچه تا‌کنون مشاهده نشده، اما در صورت ادامه وضعیت آب‌گرفتگی اتفاق می‌افتد».

به گفته بهورزان این منطقه در خانه بهداشت روستاهای کرمان تنها داروی در دسترس پودر او.آر.اس (مخصوص اسهال کودکان) و قطره‌های تقویتی مولتی‌ویتامین و آهن است و پیش از سیل و بارندگی نیز دارویی در خانه‌های بهداشت وجود نداشته است. مردم هنوز در چادر زندگی می‌کنند و گرد و خاک و سردی هوا سختی شرایط را دو چندان کرده است.

بهورزان روستای چارچاهی با ۲۴۸ خانوار جمعیت نیز از شرایط نامساعد بهداشتی خبر می‌دهند؛ ثریا سابکی گفته «خانواده‌ها با من تماس می‌گیرند و شرح حال کودک خود را می‌دهند. تنها کمکی که می‌توانم بکنم، راهنمایی تلفنی است. روش تهیه سرم خوراکی برای اسهال را به آنها آموزش می‌دهم و از آنها می‌خواهم آب را قبل از مصرف بجوشانند».

راه‌های ارتباطی با اکثر روستاهای کرمان هنوز وصل نشده و به گفته رئیس شورای روستای شهیدآباد وضعیت در حدی بحرانی است که امدادرسانی هوایی نیز نمی‌تواند نیازهای مردم را تامین کند چرا که مردم تمامی دارایی خود را از دست داده‌اند. دهمیری‌نژاد درباره امداد رسانی به این روستا خبر داده «اتاق‌هایی که با هزار زحمت اهالی ساخته بودند با سیل ویران شده و در روستا نه آب، نه راه و نه مسکن داریم».

بختیار دادخدایی یکی از اهالی روستای حسن‌آباد کتکی زهکلوت جازموریان نیز با اشاره به نابود شدن زندگی اهالی این روستا گفته «در سیل اخیر حتی چادری در اختیارمان نگذاشتند؛ به‌جای یک پرس غذا و پتو مشکل جنوب استان کرمان را به‌طور اساسی برطرف کنند. طرح‌های آبخیزداری اجرا و سیل‌بندها را ترمیم کنند که با بارندگی خانه و کاشانه مردم به ویرانه تبدیل نشود که بعد نتوانند فاجعه‌ای که به بار آمده را مدیریت کنند».

همچنین بخوانید:  دلالان برای ثبت‌نام خودرو ربات استخدام کرده‌اند؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗