skip to Main Content
کشیدن دندان به جای درمان
جامعه سیاست کیوسک

به دلیل هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی و عدم تامین هزینه از سمت تامین اجتماعی

کشیدن دندان به جای درمان

مردم هزینه درمان دندان‌ها را ندارند و برای کشیدن دندان به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند.

سیامک شایان‌امین دندان‌پزشک، کاهش مراجعه به دندان‌پزشکی به‌دلیل مشکلات اقتصادی را تایید کرده و به شرق گفته «بسیاری از مردم تنها در موارد اورژانسی و درصورت داشتن درد، آن‌هم برای دریافت ارزان‌ترین خدمات و پاک‌کردن صورت‌مسئله، مثل کشیدگی دندان و نه درمان و نگهداری آن، به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند.»

همچنین همایون فراست عضو هیئت‌مدیره جامعه دندان‌پزشکی ایران کاهش میزان مراجعه به دندان‌پزشکی و به‌تأخیرانداختن چکاب‌های دوره‌ای در سال‌های اخیر را تحت تأثیر کرونا، مشکلات اقتصادی و کاهش توان مالی خانواده‌ها دانسته.

او گفته «وقتی امکان استفاده از خدماتی مثل پرکردگی سطحی دندان برای قشری فراهم نباشد، برای تامین مخارج درمان ریشه، عصب‌کشی و حتی پروتز یا پلاک‌های متحرک و ثابت دندانی نیز محدودیت داشته یا حتی ممکن است استفاده از این پلاک‌ها برای فرد خوشایند نباشد، در این شرایط افتادن یا کشیدگی دندان، فرد را برای غذا خوردن و جویدن دچار مشکل می‌کند. دشواری در جویدن و به‌دنبال آن مشکلات گوارشی، سختی در تکلم و… زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

پیش از این یکی از اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی گفته بود که ٧٠ ‌درصد مردم توان پرداخت هزینه‌های دندان‌پزشکی را ندارند و تاکید کرده بود که بالابودن این تعرفه‌ها سبب شده گروهی از بیماران به جای درمان، کشیدن دندان را انتخاب کنند.

هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی، بسیار سنگین است و سازمان تامین اجتماعی، هزینه خدمات دندان‌پزشکی را تقبل نمی‌کند. از طرفی سازمان‌های بیمه‌گر هم به دلیلی که خود «بی‌پولی» می‌گویند، زیر بار بیمه‌کردن خدمات دندانپزشکی نمی‌روند.

دو سال پیش دبیر شورای عالی بیمه گفته بود تا زمانی که منابع مالی تامین نشود، نمی‌توان این خدمات را تحت پوشش بیمه قرار داد و گفته بود که این سازمان به دنبال «اعلام تعرفه‌ها»ست اما برنامه‌ای برای پوشش بیمه‌ای این خدمات نداردچرا که این اتفاق منوط به تامین منابع مالی بیمه‌ها است.

اما گفته‌های مسئولان حاکی از آن است که جز تامین مالی، اراده‌ای هم برای اینکار وجود ندارد. چند سال پیش قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت وقت در دیدار با مسئولان دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفته بود که موافق درمان رایگان حداقل در حوزه دندانپزشکی و بیماری‌هایی به جز بیماری‌های صعب‌العلاج نیست. چراکه به نظر وی این کار مردم را  تشویق می‌کند  که از خود مراقبت نکنند. این صحبت‌ها نشان از سیاست درمانی دولت‌ها دارد و تازه صحبت‌های هاشمی در زمانی بود که طرح بیمه سلامت همگانی مطرح شده بود.

وحید رواقی پژوهشگر حوزه بهداشت و استادیار دانشگاه بیرمنگام پیشتر نوشته بود «دهان و دندان نماد ثروت و موقعیت اجتماعی است.؟» به گفته وی «راه چارهٔ رهایی از پوسیدگی دندان، همچون دیگر بیماری‌های مزمن، رفع فقر و نابرابری اجتماعی است… سلامت دهان از سلامت تن، سلامت تن از سلامت جامعه، و سلامت جامعه از سلامت اقتصاد و سیاست جدا نیست.

همچنین بخوانید:  بیش از ۵۰درصد از تالاب‌های کشور خشک شده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗