skip to Main Content
آلودگی نوری باعث گم‌شدن سوسک‌ها می‌شود
زمین کیوسک

آلودگی نوری باعث گم‌شدن سوسک‌ها می‌شود

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آلودگی نوری موجب می‌شود بعضی گونه‌های سوسک، از جمله سرگین‌غلتانک‌های آفریقایی، راه خود را گم کنند. این سوسک‌ها هزاران سال است که با استفاده از کهکشان راه شیری شبانه مسیری را می‌پیمایند و مدفوع حیوانات را پاک می‌کنند. اما با آلودگی نوری شهرها و چراغ‌ها، آنها دیگر قادر به شناسایی مسیر خود از طریق ستاره‌ها نیستند و قدرت بینایی‌شان به شدت کم می‌شود.

آلودگی نوری با سرعت زیادی در حال افزایش است یکی از دلایل این امر کاهش هزینه‌ اقتصادی تولید و فروش لامپ است. اما این ارزانی و گسترش‌ نورها در شب به حیوانات، حشرات و گیاهان زیادی آسیب می‌رساند. بسیاری از حیوانات دیگر قادر به استفاده از تاریکی هوا برای محافظت از خود و جهت‌یابی نیستند. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند آلودگی نوری و صوتی تاثیرات عمیقی بر سلامت و تولیدمثل پرندگان دارند.

 برخی مطالعات می‌گویند که آلودگی نوری می‌تواند موجب شود بهار زودتر از راه برسد. یا حداقل گیاهان را فریب دهد که گمان کنند بهار زودتر فرا رسیده است.

آلودگی نوری زمانی اتفاق می‌افتد که منابع نورهای مصنوعی، آسمان را روشن کرده و موجب ایجاد اختلال در اکوسیستم‌ها می‌شود. آلودگی نوری با افزایش گرمای اتمسفر، باعث تغییرات اقلیمی می‌شود. همچنین، پژوهش‌های علمی جدید گواه ارتباطِ مستقیم بین شنیدن صداهایی هر چند با شدت کم اما بطور مستمر، و سلامت عمومی، افزایش فشار خون و تپش قلب، کاهش قدرت یادگیری در کودکان، عصبیت، اختلالات خواب و غیره است. پژوهشگران محیط زیست می‌گویند این امر، نظیر تغییرات اقلیمی، نشانه‌ی دیگریست که انسان با سیاره زمین هماهنگ نیست.

همچنین بخوانید:  شهرِ روشنِ ما، ستاره‌ها را دستِ کم می‌گیرد

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗