skip to Main Content
«سند جامع آب در خدمت صنایع آب‌بر استان‌های کویری است»
زمین کیوسک

«سند جامع آب در خدمت صنایع آب‌بر استان‌های کویری است»

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد می‌گوید سند موسوم به «سند جامع آب» یا همان «قانون آب» توسط شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و برای تامین منافع صنایع آب‌بر استان‌های کویری نوشته شده است و به نابودی استان‌های زاگرس‌نشین منجر خواهد شد.

مهدی پژوهش می‌گوید «وزارت نیرو برای جلوگیری از اعتراضات در حوزه آب و کوتاه کردن دست استان‌های زاگرس‌نشین از آب، سندی به نام سند جامع آب یا قانون آب در سال ۹۹ را تهیه کرده است، این سند توسط شرکت‌های تابعه وزارت نیرو نوشته شده و به هیچ عنوان از متخصصان حوزه آب در نگارش آن استفاده نکرده است؛ در حقیقت این سند به نفع استان‌های کویرنشین تهیه شده که کاملا ناعادلانه است. این سند قرار است به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا جلوی هرگونه اعتراض استان‌های زاگرس‌نشین گرفته شود، به تعبیر بهتر این سند یک طرفه نوشته شده است».

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری توضیح داده «هدف بیان شده در این سند، دسترسی عموم به آب و استفاده بهینه از آن برای رعایت منافع ملی و حقوق نسل‌های آینده است، اما در حقیقت این سند برای استفاده و انتقال آب برای صنایع آب‌بر استان‌های کویری است».

مهدی پژوهش می‌گوید «رشد صنعت در استان‌های کویری موجب بر هم خوردن تعادل میان منابع و مصارف آب شده است. آیا نباید توسعه صنعت به جای استان‌های با وضعیت کم بارش در استان‌های حاوی منابع صورت می‌گرفت؟ چرا با وجود پتانسیل بالای استان‌های زاگرس‌نشین در توسعه و نزدیک بودن آن‌ها به بنادر ، این استان‌ها محروم واقع شدند و در عوض توسعه صنعت و صنایع آب‌بر در استان‌های کویری همچون اصفهان، یزد و کرمان که میزان تبخیر و تعرق آن‌ها بیش از ۳۰۰۰ میلی‌متر در سال بوده و متوسط بارش‌ها کمتر از ۱۱۰ میلی‌متر است، صورت گرفته است».

همچنین بخوانید:  انتقال آب ونک به باغ‌های پسته رفسنجان

این استاد دانشگاه ضمن انتقاد از پروژه‌های انتقال آب گفته «چرا استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری را مجبور به کنتورگذاری بر روی اراضی کشاورزی کرد اما در استان اصفهان این کار انجام نشده است، از طرفی این استان را مجبور به کاهش ۵۰ میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در طرح سازگاری با خشکسالی می‌کند، اما خود گزارشی از این طرح ارائه نمی‌دهد؟ کشاورزان شرق اصفهان اطلاع ندارند که آب انتقالی از بهشت‌آباد برای شرب و کشاورزی مصرف نمی‌شود، زیرا نرخ رشد جمعیت در اصفهان روبه کاهش و کشاورزی در حال کنترل شدن است، اما تولید فولاد رو به افزایش است و این انتقال آب برای صنعت خواهد بود؛ گرچه در طرحی که برای بهشت‌آباد ارائه دادند در ابتدا ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب برای مصرف شرب پیش‌بینی شده بود، اما اکنون بیان می‌کنند ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از بهشت‌آباد برای شرب و صنعت مورد نیاز است. با این حال مشخص است که بهشت‌آباد برای کشاورزی نخواهد بود. البته انتقال آب بدون مجوز زیست‌محیطی بهشت‌آباد امکان پذیر نخواهد بود».

پژوهش وضعیت دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری را بحرانی توصیف کرده و گفته «با گذشت زمان و احداث سدهای نابودکننده در دور تا دور استان و تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها منابع آبی کاهش یافته و اولین نمود آن در سفره‌های آب زیرزمینی است؛ به طوری که دشت‌های شهرکرد، بروجن و خانمیرزا ممنوعه بحرانی و سایر دشت‌ها در وضعیت بحرانی شدن هستند؛ همچنین فرونشست‌های دشت‌ها ناشی از تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه بود که موجب ایجاد چنین مشکلاتی شده است».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗