skip to Main Content
حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا را تعلیق کنید!
دانش سیاست کیوسک

نامه ۱۷۵ نفر از رهبران و برندگان جایزه نوبل به جو بایدن

حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا را تعلیق کنید!

بیش از ۱۷۵ نفر از رهبران سابق کشورهای مختلف جهان و برندگان جوایز نوبل در نامه‌ای به جو بایدن از آمریکا خواستند تا برای تعلیق قوانین مالکیت معنوی برای کنترل پندمی کووید۱۹ سریغا اقدام کند.
پیش از این در آخرین جلسه سازمان تجارت جهانی، نمایندگان ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلستان، و چند کشور دیگر، با پیشنهاد لغو موقتی حقوق مالکیت معنوی برای عمومی‌کردن واکسن کرونا (تا پایان پاندمی) مخالفت کرده بودند. این طرح از سوی ۵۷ کشور پیشنهاد شده بود و تنها کشور در حال توسعه‌ای که با آن مخالفت کرده، دولت راستگرای برزیل بوده است.
در صورت لغو حق مالکیت معنوی و کمک‌های فنی کشورهای غربی به کشورهای فقیرتر جهان، امکان تولید انبوه واکسن بدون محدودیت کنونی آن از سوی تعداد انگشت‌شماری کمپانی فراهم خواهد شد و می‌توان پندمی کرونا را در مدت کوتاهی از میان برد.
این درحالی است که شرکت‌های دارویی آمریکا و نهادهای چانه‌زنی صنایع به طور مکرر از دولت آمریکا خواسته‌اند در برابر چنین درخواست‌هایی مقاومت کرده و از منافع آنها محافظت کند.
از امضاکنندگان این نامه می‌توان از گوردون براون نخست وزیر سابق انگلستان، فرانسوا اولاند رییس جمهور سابق فرانسه و تعداد زیادی از برندگان نوبل از اقتصاد تا هنر و دانش مانند جوزف استیگلیتز برنده نوبل اقتصاد نام برد.
داده‌های شرکت تحقیقاتی Airfinity نشان می‌دهد که از ۱۶۴ میلیون دوز واکسن تولید شده بدست ایالات متحده آمریکا تا ماه مارس ۲۰۲۱، هیچ واکسنی حتی به همسایگان و کشورهای فقیر آمریکای لاتین صادر نشده است. به همین ترتیب از ۱۶ میلیون واکسن تولید شده در انگلستان در بازه زمانی مشابه، صادرات صفر بوده است.
در نقطه مقابل، چین با صادرات بیش از ۴۸٪ از کل واکسن تولیدی خود – بالغ بر ۱۰۹ میلیون دوز – عمدتا به کشورهای فقیر در حال توسعه، رتبه اول صادرات واکسن کرونا را دارد. پس از چین، هند با صادرات ۵۵ میلیون دوز رتبه دوم و اتحادیه اروپا با صادرات ۴۶ میلیون دوز در رتبه بعد قرار دارند.
همچنین بخوانید:  بازنشر نکنید تا جلو بزنیم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗