skip to Main Content
یک سکانس از تجربه روزانه آزار زنان در خیابان
جامعه کیوسک

پرفورمنسی از گروه ون در رابطه با آزار خیابانی

یک سکانس از تجربه روزانه آزار زنان در خیابان

گروه ون استودیو ویدئویی از راه رفتن زنی با لباس‌های مختلف و رویکرده‌های مختلف به متلک‌‌هادر خیابان‌های مشهد منتشر کرده‌اندکه حدود یک ساعت پیاده‌روی این زن و برخوردی که در خیابان با آن می‌شود را به نمایش می‌گذارد. متلک‌هایی که می‌شنود زیرنویس شده و حتی فردی مدتی طولانی زن‌‌را دنبال می‌کند و در نهایت که زن به او اعتنایی نمی‌کند با اهانت از او جدا می‌شود.

این ویدئو که حدود ۱۴ ساعت پیش روی صفحه اینستاگرام این گروه به نمایش گذاشته شده است و تا ظهر امروز حدود دو میلیون و پانصدهزار بیننده داشته است. در این ویدئو به بسیاری از کلیشه‌هایی که در رابطه با آزارخیابانی زنان را هدف می‌گیرد پرداخته شده است. به این صورت که ویدئو در سه پرده فیلم‌برداری شده است، یک بار که سوژه لباس‌های گشاد پوشیده است، اما در صورت نیاز به افراد پاسخ‌های غیر درگیرکننده می‌دهد، مانند این‌که از مرد می‌خواهد رهایش کند یا دست از سرش بردارد یا مزاحمت ایجاد نکند. بار دوم فقط سکوت می‌کند. و بار سوم هیچ آرایشی نمی‌کند، به نظر می‌رسد در هر سه حالت برخورد آزارگران یک‌سان باشد، کمااینکه ممکن است در قسمتی که زن سکوت می‌کند، نزدیک شدن بیش از اندازه و یا رفتارهای جدی‌تری مشاهده کنیم، مانند مرد سن‌بالایی که تسبیح به گردن دارد و به فاصله یک چهارراه زن را دنبال می‌کند همزمان که زمزمه‌های جدی و توصیه‌واری هم برلب دارد.

آزار خیابانی، یکی از معمول‌ترین و یکی از فرسایشی‌ترین انواع آزار است، بعید است زنی در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران راه برود و آن‌را تجربه نکند. آزار خیابانی شامل رفتارهای مختلفی از قبیل متلک جنسی، خیره ‌شدن، دنبال کردن با ماشین یا پیاده، عورت‌نمایی، لمس ناخواسته، سوت‌زدن، فحش دادن، نظر دادن درمورد ظاهر فرد و به صورت کلی هر شکلی از مداخله ناخواسته به حریم شخصی افراد گفته می‌شود. پیش از این نمونه‌های ویدئوی دیگری برای ملموس کردن آزار خیابانی از سوی گروه‌های دیگر درست شده است. یک نمونه مشابه ویدئوی راه رفتن ۱۰ ساعت زنی در شهر نیویورک است که در آن نیز متلک‌ها و واکنش‌های مشابه، اگرچه با شدت بسیار کمتری از ویدئوی مشهد ضبط شده است.

همچنین بخوانید:  زنان با تست مثبت بارداری به دادگستری معرفی می‌شوند

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗