skip to Main Content
طرح ملی مسکن برای نزدیکان دولت
جامعه کیوسک

زمین‌های عمومی با قانون خصوصی می‌شوند؟

طرح ملی مسکن برای نزدیکان دولت

هیأت دولت قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی می‌توانند زمین‌های «مازاد» خود را در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی برای طرح ملی مسکن قرار دهند و به ازای این همکاری، ۵۰ درصد زمین «اهداءشده» به تأمین مسکن پرسنل دستگاه اجرایی تأمین‌کننده زمین اختصاص می‌یابد.

به‌واسطه همین قانون، وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت راه‌وشهرسازی امضا کرد که زمین تحویل بدهد و در ازای آن ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارکنان، بازنشستگان و ایثارگران این وزارت‌خانه تحویل بگیرد.

تاکنون هزاران هکتار اراضی مرغوب کشاورزی در لواسانات، پارک ملی سرخه‌حصار و نظایر آن به تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یافته است. این درحالی‌است که تعداد پرسنل این وزارت‌خانه در سال ۹۷ حدود ۸۷ هزار نفر بوده است. کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی، در رابطه با اینکه این اراضی تخصیص‌یافته دقیقا در کجاست توضیحی ارایه نکرد و فقط توضیح داد که این اراضی دیگر قابل کشت نیستند.

وزارت جهاد کشاورزی از جمله زمین‌داران بزرگ دولتی محسوب می‌شود که متولی توسعه کشاورزی در اراضی تحت مسئولیت خود است. اما این اراضی که در واقع مالکیتی عمومی دارد و وزارت‌خانه از لحاظ قانونی وکیل جامعه برای مدیریت آن است، با این مصوبه تبدیل به اراضی خصوصی شده‌اند که مسکنی مازاد بر تعداد پرسنل وزارت‌خانه را تأمین خواهند کرد. پرسش اینجاست که دولت چه پاسخی برای این خصوصی‌سازی اراضی عمومی دارد.

همچنین بخوانید:  87 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های پولی تحصیل می‌کنند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗