skip to Main Content
وزیر بهداشت: قبیح می‌دانیم اگر جلوی عزاداری مردم را بگیریم
جامعه کیوسک

وزیر بهداشت: قبیح می‌دانیم اگر جلوی عزاداری مردم را بگیریم

سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه‌ای با رییس سازمان تبلیغات اسلامی و برخی از مداحان و وعاظ مشهور، درباره چگونگی برگزاری مراسم محرم مشورت کرده است تا به پروتکلی برای برگزاری این مراسم برسند.

به گزارش عصرایران، در این جلسه حجت‌الاسلام علی پناهیان با تاکید بر اینکه «آمار تلفات کرونا گاهی عمداً بیشتر اعلام می‌شود و گاهی مصلحت عمومی ایجاب می‌کند»، از وزیر بهداشت پرسیده «صحت این آمارهایی که از تلفات اعلام می‌شود چگونه است؟ اگر آمارها با بی‌توجهی درمانی زیاد شده باشد، بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و مردم حرف‌های ما را هم نمی‌پذیرند.»

یکی دیگر از وعاظ مشهور حجت‌الاسلام مهدی طائب نیز در این جلسه خطاب به مسئولان وزارت بهداشت گفته است: «من اینطور فهمیدم که اگر کسی از ویروس ترسیده باشد آسیب‌پذیر می‌شود اما دین مقاومت را بالا می‌برد. ما عضوی از اقدامات شماییم برای همین مشخص کنید پیش‌بینی‌تان از آینده این بیماری چگونه است و ما با جلسات و هیئات مذهبی چگونه کارکنیم و به چه نتیجه‌ای برسیم؟»

وزیر بهداشت هم در پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات این وعاظ، ادعا کرده که «قدرت سرایت کرونا چند برابر شده و الان جوان‌ترها بیشتر گرفتار می‌شوند. الان حتی یک نفر با ماسک هم می‌تواند به‌وسیله دستگاه‌های تهویه با فاصله ۷۰ تا ۸۰ متری گرفتار شود.»

سعید نمکی در این جلسه از دغدغه وزارت بهداشت درباره راه افتادن دسته‌های عزاداری خبر داده و تاکید کرده که «اول اینکه با هیچ قوه قهریه‌ای نمی‌توانیم فاصله‌ها را حفظ کنیم و دوم اینکه اساساً نمی‌توانیم و قبیح می‌دانیم اگر جلوی عزاداری مردم را بگیریم چون این شورش دل عاشق است.»

همچنین بخوانید:  سرم‌های تزریقی و آب مقطر جیره‌بندی شد

وزیر بهداشت در ادامه این جلسه گفته است: «شنیدم که رهبری فرمودند عزاداری را باشکوه برگزار کنید. تماس گرفتم که منظورشان از شکوه چیست؟ گفتند به معنای شلوغ کردن نیست. بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود مثل‌ اینکه مثلا چیزی به مانند گروههای سرود در معابر راه بیندازید.»نمکی در پایان این صحبت‌ها از حاضران خواسته پروتکلی برای مراسم محرم طراحی کنند تا مسئولان دیگر «برای هر چیز کوچکی» به رهبری مراجعه نکنند.

حجت‌الاسلام سرلک، یکی دیگر از حاضران در جلسه هم با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر لزوم برگزاری مراسم محرم حتی در وضعیت قرمز، این مواضع را موجب تقابل بیشتر با دین دانسته و پیشنهاد داده که «امسال خود مراجع و رهبری برای مردم روضه بخوانند.»

وزیر بهداشت در پایان این جلسه پیشنهاد داده به جای برگزاری مراسم محرم در هیئت‌ها و دسته‌ها، «به همه مردم پرچم مشکی و تربت بدهیم و نوحه و روضه را در کوچه و خیابان‌ها پخش کنیم» و خطاب به حاضران هم گفته «در پایان اگر به مدل خاصی از عزاداری در کمیته رسیدید، من از جانب دولت، پای آنچه سهم ماست تا آخر می‌ایستم.»

معلوم نیست وزارت بهداشت که به اعتراف سعید نمکی قدرتی برای اعمال نظارت بر حفظ فاصله اجتماعی در مراسم محرم ندارد و اذعان دارد که قدرت شیوع ویروس کرونا بالاتر رفته، چگونه می‌خواهد از پس پیامدها و تلفات احتمالی برگزاری مراسم محرم بربیاید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗