skip to Main Content
دیلمی‌ها نمی‌خواهند ساحل حماد خصوصی شود
جامعه زمین کیوسک

دیلمی‌ها نمی‌خواهند ساحل حماد خصوصی شود

اهالی بندر دیلم نگران تبدیل شدن ساحل جزیره حماد به ملک خصوصی، قطع دسترسی آزادانه بومی‌ها به این ساحل و تخریب محیط‌زیست کم‌نظیر این منطقه هستند.

به گزارش الهام بهروزی خبرنگار روزنامه بامداد جنوب در بوشهر، سال ۱۳۹۵ شهرداری دیلم به‌عنوان سرمایه‌گذار مادر برای اجرای طرح جامع گردشگری در جزیره حماد تعیین شده است؛ اما پس از گذشت ۴ سال و به دلیل عملکرد کند این سازمان، حالا اداره‌کل میراث فرهنگی بوشهر می‌خواهد این جزیره را به یک سرمایه‌گذار خصوصی واگذار کند.

اگرچه فعالان اجتماعی بندر دیلم معتقدند شهرداری نیز در حفاظت از محیط‌زیست این ساحل کاستی‌های فراوانی داشته، اما ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری بر این ساحل در دست کسانی باشد که بومی‌ها بتوانند حداقلی از نظارت را بر عملکرد آن‌ها داشته باشند. مرتضی مبارکی که از فعالان مدنی دیلم است می‌گوید:

این رجحان هم به‌دلیل قدرت نظارت عمومی بیشتر بر سرمایه‌گذار بومی (شهرداری و یا هر ارگان دیگری) است اما با وجود تجارب تلخ در منطقه نظیر پلاژ ساحلی شهر با سرمایه‌گذاری شهرداری و سوء‌استفاده‌های شخصی از روند توسعه در ساحل، به‌ویژه از سوی متولیان امر، هیچ‌گونه اعتمادی به سرمایه‌گذاران بومی و یا غیربومی در میان مردم وجود ندارد!

محمدرضا پورابراهیم، از فعالان محیط‌زیست دیلم نیز درباره بی‌اعتمادی بومی‌ها به سرمایه‌گذاری خصوصی و تصدی‌گری شهرداری می‌گوید:

مدیران استانی و شهرستانی در واگذاری‌های قبلی خود محیط زیست، منافع عموم و آینده را در نظر نگرفته‌اند، بنابراین بومی‌ها به آن‌ها اعتمادی در واگذاری‌ها ندارند. بیشتر مسوولان شهرستان (بومی و غیر بومی) عملا شده‌اند پیگیر و مجری اوامر اربابان خود در استان و تنها هدفشان جلب زضایت آنهاست؛ بنابراین مردم حق دارند به هر موضوع و طرحی با بدبینی نگاه کنند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

گزارش بامداد جنوب نشان می‌دهد مطالبه مردم دیلم، توسعه بندر حماد بدون تخریب و تبدیل نشدن تنها ساحل اصیل منطقه به ملک افراد و نهادهایی است که ارزشی برای نفع عامه مردم قائل نیستند.

هزینه بالای نگه‌داری از مناطق بکر طبیعی بهانه‌ای است که دولت‌ها برای واگذاری این مناطق به سرمایه‌گذاران خصوصی می‌آورند، اما راه‌های اقتصادی جماعت‌محور برای درآمدزایی جوامع محلی و سپردن حفاظت این مناطق به خود آن‌ها نیز وجود دارد.

همچنین بخوانید:  مخالفت اهالی گناوه با اجرای یک طرح مخرب محیط‌زیست

تا کنون مردم علی‌رغم تنگناهای مختلف در بوشهر تلاش کرده‌اند جلوی منفعت‌طلبی‌ها و تصمیمات مخرب محیط‌زیست در این استان را بگیرند. باید دید دیلمی‌ها چگونه جزیره حماد را حفظ خواهند کرد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗