skip to Main Content
سازمان اوقاف از کوه دماوند هم سهم می‌خواهد
زمین سیاست کیوسک

ده قسمت برای سازمان‌جنگل‌ها، یک قسمت برای اوقاف

سازمان اوقاف از کوه دماوند هم سهم می‌خواهد

در آخرین جلسه شورای‌عالی قضایی، رئیس سازمان ثبت اسناد خبر از ثبت سند برای قله دماوند و ۱۸ هزار هکتار اراضی کوهپایه‌ای آن داد، اما پیگیری‌های همشهری حاکی از آن است که ظاهرا سازمان اوقاف برای یک پلاک از ۱۱ پلاک ثبتی (از دامنه تا قله دماوند) سند وقفی گرفته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه حفاظت از قله دماوند برعهده سازمان جنگل‌ها و مراتع، حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی است، می‌گوید:

منابع طبیعی براساس وظایف سازمانی خود و دستورالعمل کاداستر به‌دنبال تثبیت مالکیت اراضی ملی و انفال است. موضوع قله دماوند از سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفته است. از ۱۱ پلاک محدوده قله دماوند که متصل به قله است، ۱۰ پلاک جانمایی و تثبیت شد. اداره اوقاف با اخذ رأی از دیوان عالی کشور و بدون توجه به نظرات سازمان جنگل‌ها و مراتع یک پلاک به‌عنوان موقوفه ثبت کرده است.

سازمان اوقاف کل کشور براساس توافقنامه‌ای که با سازمان جنگل‌ها و مراتع دارد و در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسیده، باید برای اتخاذ تصمیم بر مبنای مالکیت و احیای اراضی، سوابق ثبتی، وقفنامه‌ها، عمل به وقف و تصرفات موقوف علیهم، قبض وقف، تعیین حریم، مراتع، جنگل، بیشه‌زار، تبدیل به احسن، قانون اوقاف و قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع با سازمان جنگل‌ها به توافق برسند.

این اولین بار نیست که عملکرد سازمان اوقاف درباره اراضی عمومی و محیط‌زیست، نشان از منفعت‌طلبی و نادیده‌ گرفتن حقوق عمومی می‌دهد.  اگرچه اخیرا پس از خبری شدن ماجرای وقف جنگل آق‌مشهد این سازمان قول داده جنگل‌ها را به سازمان جنگل‌ها برگرداند، اما ادعای مالکیت درباره یک‌یازدهم از کوه دماوند نشان می‌دهد رویکرد کلی این سازمان بر خلاف حقوق عمومی است.

همچنین بخوانید:  دوبرابر شدن سوتغذیه کودکان در سیستان و بلوچستان

در سال‌های اخیر دست‌اندازی به منابع طبیعی و زمین‌های ملی برای تغییر کاربری افزایش چشمگیری داشته و حتی در برخی موارد به آتش‌سوزی‌های عمدی برای تصرف زمین ختم شده است. سال ۹۶ سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از همکاری مافیای زمین‌خواری با گروه‌هایی در داخل سازمان‌های دولتی خبر داده بود. در همان سال یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز ادعا کرده بود سازمان اوقاف برای تغییر کاربری باغ سه‌هزار متری در منطقه اراج تهران، درختان را رها کرده تا خشک شوند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗