skip to Main Content
اخراج ۵۰۰ نفر از دانشکده پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت
اقتصاد سیاست کیوسک

هم‌زمان با گسترش شیوع کرونا در لبنان

اخراج ۵۰۰ نفر از دانشکده پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت

دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) هم‌زمان با گسترش شیوع کرونا در لبنان، ۵۰۰ نفر از پرستاران و کارکنان اداری دانشکده پزشکی‌‌اش را اخراج کرد.

به گزارش میدل‌ایست‌آی، این اخراج دسته‌جمعی روز جمعه اتفاق افتاده و با حضور گسترده نیروهای ارتش برای جلوگیری از شکل‌گیری تظاهرات اخراج‌شدگان معترض در مقابل دانشگاه آمریکایی بیروت همراه بوده است.

روشن نیست اخراج ۵۰۰ نفر از کارکنان دانشکده پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت چه تاثیری بر مقابله با کرونا در لبنان خواهد گذاشت، اما گزارش‌ها از بیمارستان‌های لبنان نشان می‌دهد با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی در لبنان مقابله با کووید-۱۹ هم دچار اختلال شده است.

محمود ادلب، یکی از اخراج‌شدگان دانشکده پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ریوترز از درآمد ماهیانه‌اش که با سقوط ارزش پول لبنان فقط حدود ۱۰۰ دلار ارزش دارد ابراز نارضایتی کرده و گفته:

آیا ما باری بر دوش دانشگاهیم؟ ما دستمان به جایی بند نیست. کسی از ما پشتیبانی نمی‌کند.

رییس دانشگاه آمریکایی بیروت نیز به رویترز گفته که بحران اقتصادی کنونی در لبنان بی‌سابقه‌ترین بحرانی است که این دانشگاه از سال ‍۱۸۶۶ تا کنون تجربه کرده است.

این دانشگاه در ماه جاری با بحران دیگری هم روبه‌رو شد که منجر به اعتراض لبنانی‌ها به خودخواهی نخست‌وزیر مستعفی حسن دیاب نیز شد. دیاب که پیش از نخست‌وزیری در این دانشگاه تدریس می‌کرد، پس از استعفا از نخست‌وزیری به دنبال دریافت یک میلیون دلار غرامت از دانشگاه آمریکایی بیروت بود.

از سوی دیگر، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت در شبکه‌های اجتماعی به تصمیم مدیریت دانشگاه نیز اعتراض دارند و می‌گویند مدیرانی که چند صد هزار دلار حقوق می‌گیرند باید حقوقشان را به نفع کارکنان کاهش دهند، نه اینکه آن‌ها را اخراج کنند.

همچنین بخوانید:  تأسيس شركت‌های مشاوره‌ای غيررسمی برای اخراج كارگران

لبنان کشوری است که از لحاظ ساختار سیاسی شکل و شمایل خاورمیانه‌ای دارد و به لحاظ اقتصادی و پولی مخلوطی است از بانکداران لوکزامبورگی و بدهکاران یونانی؛ بحران لبنان نشان می‌دهد که مخلوط انتخابات، پارلمان، سرمایه بین المللی و بخش فاینانس پیشرفته بیشتر از آنکه درمان باشند می‌توانند به معجونی سمی تبدیل شوند که حیات جوامع در خاورمیانه را تهدید می‌کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗