skip to Main Content
منفجر کردن غار ۴۶هزار ساله برای معدن‌کاری
زمین کیوسک

منفجر کردن غار ۴۶هزار ساله برای معدن‌کاری

یک شرکت معدن‌کار استرالیایی برای توسعه پروژه استخراج سنگ‌آهن، غاری کهن که نشانه‌هایی از زیست پیوسته انسان‌ها از ۴۶هزار سال پیش را در خود جای داده بود، منفجر کرد.

از این غار باستانی بیش از ۷هزار قطعه آثار حاصل از زیست گروه‌های انسانی پیدا شده بود و بررسی نمونه‌های ژنتیک موجود در آن نشان می‌داد گروهی که ۴هزار سال پیش در آن می‌زیستند، اجداد گروهی از مردمان اولیه استرالیا بوده‌اند.

شرکت معدن‌کاری ریو تینتو در سال ۲۰۱۳ از دولت استرالیا مجوز لازم برای تخریب این غار باستانی را کسب کرده بود. دولت استرالیا به شرکت‌های معدنی اجازه می‌دهد تا پس از اخذ مجوز مناطق باستانی و طبیعی ارزشمند را برای استخراج مواد معدنی تخریب کنند. قانونی که ۵۰ سال پیش برای توسعه بخش معدن تصویب شده و مخالفان آن روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.

در مطالعاتی که سال ۲۰۱۳ روی این غار در پیلبارای غربی انجام گرفت مشخص شد آثار حضور انسان در آن دوبرابر طولانی‌تر از چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد. این غار منطقه‌ای مقدس برای بازماندگان مردمان اولیه استرالیا هم بود اما شرکت ریو تینتو بدون اطلاع آنها عملیات جاگذاری مواد منفجره را آغاز کرد. پس از عمومی شدن این خبر، تلاش چندروزه گروه‌های مردمی فایده‌ای نداشت و در نهایت این غار برای استخراج سنگ‌آهن منفجر شد.

از جمله کشفیات درون این غار، دسته‌ای از موهای به‌هم‌بافته بود که بررسی ژنتیکی آنها نشان می‌داد مربوط به افراد مختلف یک خانواده است؛ اجداد مردمان اولیه استرالیا که چهار هزار سال پیش در این غار می‌زیستند. بر خلاف ادعاها آنطور که مشخص است شرکت‌های معدن‌کاری برای افزایش سود و سرمایه خود، ارزشی برای هیچ چیز قایل نیستند؛ چه میراث مشترک کهن و غارهای باستانی و چه جنگل‌ها و اقیانوس‌های زمین که وضعیت حیات روی سیاره وابسته به سلامتی آنهاست.

همچنین بخوانید:  سریال قدردانی از برادر معاون اول؛ این قسمت: موزه هنرهای معاصر
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗