skip to Main Content
دگزامتازون در درمان کرونا موثر است
دانش کیوسک

نتایج یک آزمایش تصادفی کنترل شده جدید:

دگزامتازون در درمان کرونا موثر است

در یک آزمایش تصادفی کنترل شده، دارویی ارزان برای مقابله با بیماری کووید۱۹ یافت شد. داروی دگزامتازون نوعی داروی استرویدی است که بر دستگاه ایمنی اثر می‌گذارد و در آزمایشی روی ۲۱۰۰بیمار مبتلا به کووید۱۹ مشخص شده است که می‌تواند میزان مرگ‌ومیر بر اثر کووید۱۹ را یک سوم کاهش دهد.
پیشتر هم این احتمال داده شده بود که داروهای استرویدی بتوانند برای کنترل وضعیت بیمارانی که دچار وخامت اوضاع شده‌اند استفاده کرد. اما این داروها در واقع توان دستگاه ایمنی را کم می‌کنند تا به این طریق جلوی آسیب‌هایی که فعالیت شدید دستگاه ایمنی به بدن می‌زند را بگیرند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی استفاده زیاد و سرخود آنها را خطری در برابر کرونا معرفی کرده بود و متخصصان از لزوم انجام آزمایش‌های کنترل شده از اثر آنها گفته بودند. لازم به ذکر است که مصرف خودسر این دارو خطرناک است و می‌تواند با کاهش توان دستگاه ایمنی آثاری جبران‌ناپذیر در پی داشته باشد.
تا کنون تنها توانایی یک داروی دیگر در آزمایشی تصادفی و کنترل شده برای مقابله با کووید۱۹ مشخص شده بود. داروی رمدزویر دارویی گران‌قیمت است که هم به سختی در دسترس است و هم شیوه مصرف آن تزریقی است که پیچیده محسوب می‌شود. اما دگزامتازون دارویی خوراکی است که می‌توان به سادگی مصرف کرد.
نتایج این مطالعه می‌گوید که دگزامتازون می‌تواند شانس مرگ بیماران بدحال را که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند تا ۲۰درصد کم کند و همچنین در کاهش نرخ مرگ بیمارانی که از اکسیژن استفاده می‌کنند اما زیر دستگاه تنفس‌مصنوعی نیستند هم مفید است. گرچه نشانه‌ای از موثر بودن آن در بهبودی بیماران دیگر که نشانه‌های خفیف‌تری از بیماری دارند دیده نشد.
تجویز دگزامتازون برای درمان کووید۱۹ در همان روزهای آغازین عیان شدن ورود کرونا به ایران ممنوع شد. طبق آنچه یکی از اعضای کمیته پیشگیری از کرونا گفته بود خطرات ناشی از این دارو، علت این ممنوعیت است. حالا با انتشار این مطالعه جدید، احتمالا باید تصمیمات جدیدی درباره تجویز دگزامتازون گرفته شود.

همچنین بخوانید:  کارگران بازنشسته زم‌زم به جای سنوات، نوشابه می‌گیرند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗