skip to Main Content
افزایش ۴۸ درصدی اجاره‌ خانه
اقتصاد کیوسک

زمستان ۹۸ نسبت به زمستان ۹۷

افزایش ۴۸ درصدی اجاره‌ خانه

میانگین اجاره مسکن تهران در فصل زمستان ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه در سال قبل از آن ۴۸ درصد رشد پیدا کرده است. نموداری که احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصاد، بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران تهیه کرده نشان می‌دهد روند افزایش جاره‌بهای خانه از زمستان سال ۱۳۹۶ ناگهان شتاب گرفته و در زمستان سال ۹۸ این روند به اوج خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

سلطانی معتقد است شوک ارزی سال ۱۳۹۷ با تاخیر چند ماهه اثرات خود را بر قیمت مسکن گذاشته و افزایش قیمت مسکن نیز با تاخیر، بر افزایش اجاره خانه اثر گذاشته است. بر اساس تحلیل این پژوهشگر اقتصادی، استمرار افزایش نرخ ارز در ۹ ماه اخیر موجب تقویت روند افزایش اجاره مسکن در سال جاری شده است.

او پیش‌بینی کرده این روند نه تنها در سال جاری که حداقل در ۲ سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و نرخ تورم بخش خدمات (شامل خدمات تامین محل زندگی) بالا خواهد بود.

بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، وظیفه تأمین مسکن خانوارها بر عهده دولت گذاشته شده است؛ «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند، به‌خصوص روستانشینان و کارگران، زمینه اجرای این اصل را فراهم کند». اما در شرایطی که در سال ۶۵ حدود ۸۰ درصد خانوار‌ها در خانه خود ساکن بوده‌اند، در سال ۹۵ این عدد به ۵۴ درصد رسیده است. در حالی که دولت‌های مختلف راه‌حل‌های متنوعی برای کنترل اجاره‌بها دارند، وزیر مسکن در آخرین اظهاراتش درباره مساله مسکن گفته «مردم ‌نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست.»

همچنین بخوانید:  ۲+۲=۴-۱=۳

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗