skip to Main Content
کاهش ۱۷ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن
عمومی

در نیمه دوم اردیبهشت اتفاق افتاد

کاهش ۱۷ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن

میزان انتشار روزانه دی‌اکسید کربن در جهان در نیمه دوم اردیبهشت در مقایسه با میانگین سال قبل ۱۷درصد کاهش یافته است.

سیاست‌های محدودکننده دولت‌ها در مدت شیوع بیماری کرونا روند مصرف انرژی در سراسر جهان را تغییر داده است. بسته شدن بسیاری از مرزهای بین‌المللی و ماندن مردم در خانه‌هایشان هم مزید بر علت بوده است؛ چراکه حدود نیمی از این ۱۷درصد به دلیل کاهش در حمل‌و‌نقل بود. البته انتظار افزایش دوباره انتشار گازهای گلخانه‌ای و موقتی بودن شرایط فعلی وجود داشت، اما این رشد با سرعتی بسیار بیشتر از انتظار در حال وقوع است. اقدامات پسا‌بحران دولت‌ها و سیاست‌های جدید برای نجات اقتصاد بر روند انتشار جهانی کربن تا دهه‌ها تأثیر می‌گذارند.

در حال حاضر کم شدن استفاده از حمل‌ونقل عمومی و افزایش ترافیک به خاطر استفاده بیشتر از خودروهای شخصی، میزان انتشار کربن را به تنها ۵ درصد کمتر از دوران قبل از کرونا رسانده است. انتظار می‌رود حتی در دوران رکود اقتصادی ناشی از کرونا، تولید دی‌اکسید کربن از قبل بیشتر ‌شود؛ یعنی دنیای درگیر کووید-۱۹ به ازای هر واحد تولیدی، کربن بیشتری مصرف و منتشر می‌کند. سیاست‌های اقتصادی که برای کمک به بازگشت رشد اقتصادی طراحی می‌شوند باید سرمایه‌گذاری‌های منطبق با سیاست‌های حفاظت از محیط زیست را حمایت کنند و سقف سالانه انتشار گازهای‌ گلخانه‌ای را در نظر داشته باشند.

در چین بازار خرید خودرو که در دوران شیوع بیماری تقریبا به تعطیلی رسیده بود اکنون شاهد تقاضای خرید بیشتری نسبت به قبل است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد نیمی از کسانی که قبلا هیچ برنامه‌ای برای خرید خودرو نداشتند، اکنون به مزیت‌های داشتن آن آگاه شده‌اند و حالا قصد خرید خودرو شخصی دارند. در این کشور به دلیل افزایش تقاضا، حذف سقف فروش منطقه‌ای، و کمک دولت برای احیای صنعت خودروسازی میزان فروش اتومبیل ۴٫۴ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

همچنین بخوانید:  با خشک شدن تالاب میقان گرد و غبار به استان‌های مرکزی می‌رسد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗