skip to Main Content
تاثیر گرمای زودرس بر درمان کرونا و هزینه برق
اقتصاد کیوسک

تاثیر گرمای زودرس بر درمان کرونا و هزینه برق

امسال هوا زودتر گرم شده و از آنجایی که مردم به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا خانه‌نشین‌تر شده‌اند مصرف برق هم بیشتر شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد پیک مصرف برق تاکنون ۱۲,۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و از ابتدای سال تاکنون مصرف انرژی ۴,۲ درصد رشد داشته است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق معتقد است که میانگین دمای هوا یک درجه سلسیوس افزایش یافته و همین موضوع باعث بالا رفتن استفاده از وسایل سرمایشی و روند صعودی مصرف برق شده است‌.

طبق بررسی‌های روزنامه دنیای اقتصاد، هر یک درجه افزایش دمای هوا حدود ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات را به مصرف برق کشور اضافه می‌کند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف برق کشور در هفته جاری به ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات برسد. میزان مصرف برق در بخش صنایع نیز در ۱۰ خردادماه به رقم ۴۲۹۳ مگاوات رسیده که نسبت به روز قبلش ‌که ۴۸۹۸ مگاوات بود، کاهش یافته است.

ذخیره نیروگاه‌ها در ۱۰ خردادماه به کمترین میزان خود یعنی ۵۵۲ مگاوات رسیده و تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق هم ۲۱۲ مگاوات بوده است. با توجه به رکوردهای مصرف برق، نگرانی درباره قطعی و تامین برق پایدار بیشتر شده است.

علی بخشی، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به خاموشی‌های احتمالی در فصل گرما از تامین برق اضطراری برای مراکز درمانی خبر داده، اما درباره «خطرات انسانی» خاموشی‌های احتمالی برای بیمارانی که در خانه قرنطینه هستند و کادر درمان به منزل آن‌ها برای مراقبت و درمان مراجعه می‌کنند، هشدار داده است.

همچنین بخوانید:  ۵۰۰ هزار سرم دارويی وارداتی به دليل سوءمديريت فاسد شد

توصیه به استفاده از دور کند کولر آبی در ساعت‌های اوج مصرف (ساعات ۱۳تا ۱۷)، تنظیم دمای ترموستات کولر گازی روی عدد ۲۴ درجه و عدم استفاده از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو بخار در این ساعت‌های اوج مصرف، همه توصیه‌های درستی به نظر می‌رسند؛ اما بهبود کیفیت خطوط توزیع که بخش قابل توجهی از برق کشور در آن‌ها به هدر می‌رود در کنار برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تولید نیرو با توجه به رشد تقاضا از جمله اقدامات زیربنایی است که دولت باید انجام دهد.

ما در مسکن‌هایی زندگی می‌کنیم که خنک کردنش هزینه‌بر است، و ‌امسال با گرم شدن زودهنگام هوا نسبت به سال گذشته قطعا پول بیشتری باید بابت مصرف برق بدهیم ولی احتمالا با وجود اینکه پول بیشتری می‌دهیم با قطعی برق بیشتری هم مواجه می‌شویم.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗