skip to Main Content
نظامی‌ها تا پول نگیرند بالگرد نمی‌دهند
زمین کیوسک

آتش‌سوزی در زاگرس ادامه دارد

نظامی‌ها تا پول نگیرند بالگرد نمی‌دهند

با وجود هماهنگی‌های انجام‌شده با نیروهای مسلح، هیچ بالگردی برای اطفای‌ حریق عرصه‌ها و جنگل‌های چهار استان خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر و کرمانشاه در اختیار مسئولان سازمان جنگل‌ها قرار داده نشده است.

به گزارش روزنامه شرق، این آتش‌سوزی که از روز پنجشنبه از استان خوزستان آغاز شد رفته‌رفته به ارتفاعات و جنگل‌های بلوط زاگرس و سپس به منطقه آب‌کاسه دهدشت واقع در استان کهگیلویه‌وبویراحمد رسیده و تا کنون خاموش‌کردن آن بر دوش محیط‌بانان و نیروهای منابع طبیعی بوده است. این در حالی است که بر اساس تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، «اطفای حریق عرصه‌های طبیعی وظیفه همه نیروهای لشکری، کشوری و شهرداری‌های نزدیکی محل درگیر با حریق است و همه دستگاه‌ها موظف به مشارکت در اطفای حریق هستند و در صورت تخلف طبق ماده ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات خواهند شد.»

به گزارش روزنامه شهروند در هفته‌ قبل هم نزدیک به ۶٠ فقره آتش‌سوزی در سطح کشور اتفاق افتاده است. علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به این رسانه خبری گفته «تعداد بالای موارد آتش‌سوزی باعث شده نیروها در استان‌های مختلف ٢۴ساعته درگیر آتش باشند.» به گفته عباس‌نژاد نبود این تجهیزات ناشی از کم‌کاری «سازمان برنامه و بودجه» است، چون «وزارت دفاع» بالگرد ندارد، پس باید از «سپاه، نیروی انتظامی و هوانیروز» قرض بگیرد. این نهادها هم هزینه سوختشان را می‌خواهند، و «سازمان برنامه و بودجه» از پرداخت معوقات خودداری می‌کند.

مشکل نبود بالگرد برای اطفای حریق تازگی ندارد و با هر آتش‌سوزی مسئولان هر نهاد اجرایی این مشکل را بر دوش نهاد دیگر می‌اندازد. سال گذشته در آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران نیز، فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها، گفته بود که بودجه اجاره بالگرد سه سال است که از سوی دولت تامین نشده‌ است.

همچنین بخوانید:  پروژه‌های نیمه‌کاره‌ را به بخش خصوصی بسپاریم

بروز آتش‌سوزی‌های گسترده علاوه بر نابود کردن پوشش گیاهی می‌تواند به حیوانات ساکن در این مناطق نیز آسیب زیادی بزند و خاک را نیز دچار بحران کند. به علاوه روستاها و شهرهای اطراف نیز می‌توانند به حریق دچار شوند. گرمایش زمین، همراه با عدم نظارت و حفاظت از جنگل‌ها و اراضی عمومی به طور فزاینده‌ای موجب آتش‌سوزی‌های وسیع در سرتاسر جهان می‌شود که ریه‌های تنفسی زمین را یکی پس از دیگری نابود می‌کنند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗