skip to Main Content
زنان در بازار کار ایران
اینفوگرافیک

زنان در بازار کار ایران

چه درصدی از زنان ایرانی به لحاظ اقتصادی در زمره «جمعیت فعال» اقتصادی کشور قرار می‌گیرند و میزان مشارکت زنان ایرانی در آموزش عالی چگونه است؟ از لحاظ مشارکت اقتصادی و تحصیلات عالی زنان وضعیت ایران در منطقه خاورمیانه و در میان کشورهای همسایه چیست؟
بر اساس آمارهای یونسکو در حیطه آموزش عالی اگر نسبت زنان به مردان در دانشگاه‌ها را مقایسه کنیم قطر با نسبت نزدیک به ۷ در صدر جدول و پس از آن کویت و امارات عربی متحده با نسبت‌هایی بالاتر از ۲ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این رتبه‌بندی ایران پس از عربستان سعودی با نسبت برابر زنان و مردان در دانشگاها تنها بالاتر از پاکستان و یمن قرار دارد.
درصد مشارکت اقتصادی به درصد افرادی گفته می‌شود که یا کار می‌کنند و یا به دنبال کار می‌گردند در مقایسه با کل جمعیت کشور که در سن کار قرار دارند. با توجه به این تعریف، آمارهای بانک جهانی درصد مشارکت اقتصادی زنان ایرانی را ۱۷٪ نشان می‌دهد. به این معنی که تنها ۱۷٪ زنان ایرانی که در سن کار قرار دارند، یا مشغول به کار هستند یا به طور جدی دنبال کار می‌گردند و ۸۳٪ باقی نه کار می‌کنند نه به امیدی برای یافتن کار دارند. در منطقه خاورمیانه زنان قطری با مشارکت اقتصادی ۵۳٪ در صدر قرار دارند. پس از قطر، زنان کویتی و اماراتی با مشارکت اقتصادی بالای ۴۰٪ در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که زنان در عربستان سعودی با ۱۸٪ مشارکت اقتصادی بالاتری از ایران دارند.

 

 

women-labor

همچنین بخوانید:  جنگ‌ آمریکا در عراق یک میلیون نفر را به کشتن داده است
5 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗