skip to Main Content
جامعه سیاست کیوسک

۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به کارگران

به گفته اکبر شوکت (عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی) دولت تا پایان سال جاری ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است.

وی می‌گوید دولت در هفت سالی که گذشته است سالی ۳۰ میلیارد تومان بدهی جدید برای تأمین اجتماعی تولید می‌کند و تاکنون ریالی هم به به تآمین اجتماعی پرداخت نکرده است. اگر این بدهی ۷ ساله را به بدهی دولت‌های قبل اضافه کنیم به راحتی به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بنا به ادعای شوکت علی‌رغم اینکه این مبلغ قانونی‌ست اما دولت حتی نصف این مبلغ را به‌عنوان بدهی خود نمی‌پذیرد. حتی در لایحه بودجه ۹۸، پرداخت ۵۰ هزار میلیارد از بدهی دولت به تامین اجتماعی دیده شد که همین رقم در قانون بودجه هم تصویب شد –کما اینکه برخی نمایندگان ادعا کردند قرار است ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان در سال ۹۸ پرداخت شود- با این وجود تا این لحظه که ۷ ماه از سال گذشته، یک ریال هم پرداخت نشده است. دولتی‌ها مبنای قانونی این عدم پرداخت را اینگونه اذعان می‌کنند که در لایحه عبارت «با اولویت تأمین اجتماعی» ذکر شده است.

او اذعان می‌کند که طرح تحول نظام سلامت نیز سالانه حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان بار مالی بر دوش سازمان تامین اجتماعی می‌گذارد که این نیز مزید بر علت شده است. همچنین وزارت بهداشت در ۳۰ سال گذشته، سرانه درمان کارگران را به جیب زده و برای خودش هزینه کرده است. درحالیکه ۴۲ میلیون نفر بیمه شده‌ی تامین اجتماعی، تنها گروهی هستند که سهم درمان خود را قبل از بیماری پرداخته‌اند؛ این درحالیست که نظامی‌ها، دولتی‌ها و افراد تحت پوششِ بیمه سلامت، یک ریال بابت هزینه‌ی درمان خود نمی‌پردازند.

همچنین بخوانید:  محسن هاشمی: قرار شد کار پدر به پسر ربطی نداشته باشد

بحران تأمین اجتماعی به‌عنوان بزرگترین بیمه‌گر کشور همواره در دولت‌های مختلف وجود داشته است. علی‌رغم تلاش‌های نهادهای حمایتی و صنفی کارگری اما دولت‌ها از زیر بار مسئولیت خود نسبت به این خدمات شانه خالی کرده و می‌کنند. انباشت این بحران وضعیت را به آستانه نابودی سازمان تأمین اجتماعی رسانده است درحالی‌که کارگران سهم قانونی خود را بدون هیچ کم‌وکاستی در این سال‌ها پرداخت کرده‌اند.

 

منبع: ایلنا

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗