skip to Main Content
اعتصاب ملی در فرانسه علیه مکرونیسم: این تازه آغاز کار است
سیاست کیوسک

اعتصاب ملی در فرانسه علیه مکرونیسم: این تازه آغاز کار است

روز گذشته در فرانسه صدها هزار نفر در اعتراض به پروژه تغییر نظام بازنشستگی پیشنهادی امانوئل مکرون به خیابان‌ها آمدند. طبق آمار وزارت کشور فرانسه، اعتصاب‌ها و تظاهرات پنجم دسامبر ۸۰۶هزار نفر از کارمندان و کارگران بخش حمل و نقل، معلم‌ها، دانش‌آموزان، و شاغلان بخش خصوصی را به خیابان‌ها آورد. کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (س‌ژت) تعداد تظاهرکنندگان را یک و نیم میلیون نفر در سراسر کشور و ۲۵۰هزار نفر در پاریس برآورد کرده است.

با اعتصابات گسترده در بخش حمل و نقل، حمل و نقل عمومی کشور و به‌طور ویژه در پایتخت به حالت نیمه‌تعطیل درآمد، حرکت قطارها در سراسر کشور مختل و بسیاری از خطوط مترو بسته شد. ایرفرانس هم ۳۰درصد از پروازهای داخلی خود را لغو کرد. ۵۱درصد از معلمان مدارس ابتدائی و ۴۳درصد از معلمان مدارس دوره متوسطه نیز جز اعتصاب‌کنندگان بودند. اعتصاب‌ها در بخش‌های مختلف تا دوشنبه ادامه خواهد داشت و بنابر اعلام برخی سندیکاها «این تازه آغاز کار است» و احتمال تمدید آن‌ها نیز وجود دارد.

از میان برداشتن مزایای مشاغل دولتی (که مشاغل سخت، از جمله کار در بخش راه‌آهن و آموزش و پرورش را هم شامل می‌شود) و یکسان‌سازی آن‌ها با مشاغل بخش خصوصی از جمله سیاست‌های اصلی مکرون بوده که پافشاری‌ بر اجرای آن‌ها در سومین سال ریاست جمهوری‌اش، او را برای بار دوم با یک جنبش اجتماعی مواجه کرده است. این بار هم جنبشی علیه او و سیاست‌های پولی و مالی دولتش که به عقیده بسیاری از فرانسوی‌ها در راستای منافع ثروتمندان است و زندگی طبقات فرودست و حتی متوسط این کشور را با تهدید مواجه کرده. معترضان خواستار تغییرات گسترده در رفرم پیشنهادی مکرون برای بازنشستگی هستند، برنامه‌ای که از یک سو ممکن است سن بازنشستگی را افزایش ‌دهد (تا ۶۳ و حتی ۶۴ سال) و از سوی دیگر حقوق بازنشستگی را کاهش.

همچنین بخوانید:  بيمارستان‌های مشهد در حال انفجارند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗