skip to Main Content
«انتقال آب دریای خزر موجب منازعات قومی می‌شود»
زمین کیوسک

«انتقال آب دریای خزر موجب منازعات قومی می‌شود»

رئیس انجمن جنگل‌بانی ایران درباره طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفته «نامه‌ای که سازمان محیط‌زیست به وزارت نیرو ارسال کرده است، رنگ و بوی سیاسی دارد، چرا که در نامه قید شده است با انجام پروژه موافقیم، اما ارزیابی فنی یک ماه دیگر اعلام می‌شود. این نشان می‌دهد قبل از ارزیابی فنی با انتقال آب موافقت شده است و این موضوع بسیار عجیب است به‌ویژه آن که در جلسات متعددی مطرح شده است که این انتقال غیرکارشناسی است و قابل انجام نیست. از جنبه‌های مختلف زیست‌محیطی، فنی، قانونی، اقتصادی هم اگر این پروژه بررسی شود می‌بینیم که از اشکالات بسیاری برخوردار است».

هادی کیادلیری توضیح داده «اگر براساس آمایش سرزمین تشخیص دادیم در سمنان آب نداریم، نباید صنایع آب‌بر را در آنجا ایجاد کنیم. طرح انتقال آب خزر به کویر از جنبه اجتماعی نیز دارای مشکل است و باعث منازعات و اختلافات قومی می‌شود. قرار است از منطقه‌ای که خودش دچار چالش شده، آب به منطقه دیگری منتقل شود و تصور می‌کنند که درگیری‌های منطقه‌ای اتفاق نمی‌افتد. مردمی که یک عمر دوستانه در کنار هم زندگی می‌کنند، قطعا با این اقدامات دچار اختلاف می‌شوند».

رئیس انجمن جنگل‌بانی طرح انتقال آب خزر به سمنان را زیر سوال برده و گفته «سمنان به لحاظ خشکسالی و کمبود آب در صدر استان‌های درگیر ما قرار ندارد. ما استان‌هایی داریم مانند کرمان، قم و سیستان و بلوچستان که با مشکلات بیشتری در زمینه کمبود آب و خشکسالی مواجه هستند، چرا این استان‌ها در اولویت قرار نمی‌گیرد؟ مگر قرار است در سمنان چه اتفاقی بیفتد که باید انتقال آب به آن صورت بگیرد؟».

همچنین بخوانید:  نخست‌وزیر ژاپن به برنده نخل طلا تبریک نگفت

وی درباره بحران آب در استان‌های شمال کشور گفته «مازندران و مناطق شمالی با خشکسالی مواجه هستند و آب برای کشاورزی ندارند. همچنین وقتی از نظر اقلیم بررسی می‌کنیم می‌بینیم اگرچه در فلات مرکزی ایران همه سفره‌های زیر‌زمینی خشک شده‌اند، اما در شمال ایران تمام یخچال‌های باستانی در ارتفاعات درحال ذوب شدن هستند. هم‌چنین چشمه‌ها قبل از موعد مقرر خشک می‌شوند و میزان بارش کاهش پیدا کرده است و رودخانه‌های دائمی تبدیل به رودخانه‌های فصلی شده‌اند؛ یعنی عملا مازندران در معرض خشکی است و مرگ و میر درختان در شمال کشور در وسعت بسیار اتفاق می‌افتد و یکی از دلایل‌ آن همین خشک شدن‌هاست».

کیادلیری این طرح را فاقد توجیه اقتصادی خوانده و توضیح داده «در دنیا شیرین کردن آب بین ۰/۸ تا ۱ دلار هزینه دارد. همچنین برای انتقال هر متر مکعب آب و پمپاژ آن باید ۱۴ هزار تومان هزینه شود و هزینه‌های دیگر آن مانند برق و.. بماند؛ حال سوال این است با توجه به اینکه هزینه آبی که برای صنایع استفاده می‌شود، متر مکعبی ۴۰۰ تومان است آیا هزینه‌هایی که صرف انتقال آب می‌شود با توجه به این موضوعات به صرفه است؟».

به اعتقاد رئیس انجمن جنگل‌بانی طرح انتقال آب خزر با شکست مواجه خواهد شد؛ «در بسیاری از پروژه‌ها ما وقتی بسیاری از جوامع محلی را همراه می‌کنیم باز هم با شکست مواجه می‌شویم، چه برسد در این پروژه که کارشناسان و سازمان‌های مردم نهاد همراهی لازم را ندارند».

پیش از این کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران نیز با طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی مخالفت کرده بود که مورد بی‌توجهی دولت «تدبیر و امید» قرار گرفته است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد در صورت اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان، دست‌کم ۱۰۰ هکتار جنگل هیرکانی و بیش از ۳ میلیون تُن خاک منحصر به فرد در مسیر لوله‌گذاری طرح نابود خواهد شد. عیسی کلانتری پیش از این پروین فرشچی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست، را که مخالف اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان بود از کار برکنار کرد. فرشچی گفته بود «طرح انتقال آب خزر به سمنان هیچ‌گونه توجیه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ندارد».

همچنین بخوانید:  به غلبه تفکر سازه‌ای در مدیریت آب پایان دهیم

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗