skip to Main Content
صندلی‌های دانشگاه به فروش می‌رسند
جامعه کیوسک

دانشجویان پزشکی شهادت می‌دهند

صندلی‌های دانشگاه به فروش می‌رسند

جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری از ورود چراغ خاموش و مشکوک برخی دانشجویان به این دانشگاه‌ها خبر داده‌اند.

در حالی‌که وزیر علوم اعلام کرده بود پدیده‌ای به‌عنوان فروش‌ صندلی در دانشگاه‌‌های دولتی نداریم. برخی دانشجویان خلاف این ادعا شهادت داده‌اند. یک دانشجوی ترم آخر پزشکی عمومی دانشگاه تهران به همشهری گفته در سال ۹۱ «رئیس دانشکده پزشکی در سخنرانی‌ای که شخصا حضور داشتم، اعلام کرد لیست سازمان سنجش با لیست دانشجویان فعلی همخوانی ندارد! او در سخنرانی خود آشکارا بیان کرد که ۶۰نفر از این ۳۵۰دانشجوی پزشکی معلوم نیست از چه طریقی وارد این دانشگاه شده‌اند.» وی می‌گوید کارمندان دانشگاه هم بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند «اما هر بار که از دانشگاه در‌خواست کردیم شفاف‌سازی‌ کند و اطلاعات را در اختیارمان قرار دهد، تن به این کار نداد.»

برخی دانشجویان پزشکی دانشگاه ایران نیز می‌گویند: «طبق آمارهایی که از آموزش دانشگاه به‌دست آورده‌ایم، از ۲۲۰ دانشجوی ورودی که سال‌۹۶، دانشگاه ایران در رشته پزشکی عمومی جذب کرد، تعداد زیادی دانشجو خارج از آمار سازمان سنجش بوده است. البته مطمئنا این آمارها را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند؛ چرا‌که برای‌شان دردسر‌ساز می‌شود اما بارها شده کارمندان دانشگاه که به اطلاعات دسترسی دارند و پرونده‌ها را دیده‌اند، به‌صورت شفاهی دانشجویان را در جریان سهمیه‌ها و تخلفات قرار داده‌اند…»

یکی از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی با سهمیه المپیاد شیمی نیز می‌گوید در سال ۹۴ و پس از قبولی در دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی دانشگاه آنها را نپذیرفته، او افزوده «مسئولان این دانشگاه با این بهانه که ظرفیت‌ها پر شده، بارها ما را تهدید کردند که از درس‌خواندن در این دانشگاه صرف‌‌نظر کنیم…» به نقل از همین گزارش قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت گفته «اگر ۱۰ هزار نیرو در سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی کنیم، ۶۰۰۰ نفر آنها براساس سهمیه وارد می‌شوند.»

همچنین بخوانید:  حذف نمایش جمجمه‌های بردگان از موزه پن

بحـث سهمیه‌بندی و اعمال رانت‌های مختلف برای ورود به دانشگاه‌های سراسری تازگی ندارد اما موضوع صندلی‌فروشی در دانشگاه‌های کشور به تازگی به طور جدی مطرح شده است. تا جایی که چندی پیش در این رابطه گفته شد برخی مسئولان برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های علوم پزشکی رقمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌گیرند و نام افراد را وارد سیستم دانشگاه می‌کنند.

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗