skip to Main Content
افزایش قیمت زمین‌های حاشیه آزادراه تهران-شمال
کیوسک

افزایش قیمت زمین‌های حاشیه آزادراه تهران-شمال

افتتاح قریب الوقوع آزادراه تهران-شمال منجر به رشد قیمت زمین‌های حاشیه این مسیر شده است.

براساس اعلام بانک مرکزی متوسط افزایش قیمت املاک تهران در‌سال ٩٧ چیزی حدود ١١٢‌درصد بوده و این درحالی است که املاکی‌های حاشیه آزادراه می‌گویند رشد قیمت زمین و ملک اطراف آزادراه چیزی حدود ٢٠٠‌ درصد بوده است.

علی توکلی، عضو هیأت‌مدیره شرکت آزادراه شمال اما چند وقت پیش به رسانه‌ها گفته بود که گول تبلیغات مالکان زمین در حاشیه آزادراه را نخورند، چرا که زمین‌های اطراف این آزادراه به راحتی به آزادراه دسترسی ندارند. با این وجود دلالان همچنان بازارگرمی‌های خود را دارند و از عنوان آزادراه تهران-شمال برای فروش اراضی اطراف آن به چند برابر قیمت سوءاستفاده می‌کنند. به گفته توکلی ارزش اراضی این منطقه چه در ۵٠٠ متری آزادراه و چه ۵ یا ۵٠ کیلومتری آن تفاوتی با هم ندارد، به‌هرحال اراضی مجاور آزادراه در هر نقطه‌ای از آن، دسترسی به آزادراه نخواهد داشت و هر خودرویی که بخواهد وارد آزادراه شود باید وارد اول یا آخر خط شود، اما  متاسفانه دلالان از عنوان آزادراه تهران -شمال برای فروش اراضی اطراف آن به چند برابر قیمت سوءاستفاده می‌کنند.

آزادراه تهران-شمال از طرح‌های قدیمی توسعه در ایران است که طرح اولیه آن در سال ۱۳۵۳ پیشنهاد داده شد. در نیمه دهه ۷۰ بنیاد مستضعفان متعهد شد آزادراه تهران- شمال را در مدت زمان ۷ سال در ازای دریافت ۱۰ میلیون‌ مترمربع از اراضی حاشیه آزادراه تهران-شمال به‌صورت امانی و دریافت عوارضی ۱۰ ساله، بسازد. بعدتر این قرارداد بنیاد با دولت تغییر کرد، شرکای چینی وارد اجرای طرح شدند و رفتند، ما این پروژه عمرانی هنوز به سرانجام نرسیده است.

همچنین بخوانید:  ایران بالاترین تنش آبی جهان را دارد

این همه البته به جز تبعات محیط زیستی ساخت این آزادراه است. زیرا به گفته حمیدرضا لشکری رئیس اداره محیط زیست کرج: «متأسفانه در اجرای این طرح از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه ممکن استفاده شده اما به خسارات و آسیب‌های زیست محیطی توجهی نشده است».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗