skip to Main Content
فرزندانِ بی‌سرزمین مادران ایزدی و پدران داعشی
جامعه سیاست کیوسک

فرزندانِ بی‌سرزمین مادران ایزدی و پدران داعشی

هیچ کشوری برای کودکانی که از دختران و زنان اسیر ایزدی و مردان داعشی به دنیا آمده‌اند شناسنامه صادر نمی‌کند.

اسیرهای زن ایزدی پس از آزادی، کودکان بسیاری را که از مردان داعشی به دنیا آورده بودند به موطن خود آورده‌اند اما از آنجا که این کودکان در مناطق تحت تصرف داعش به دنیا آمده‌اند، هیچ کشوری حاضر نیست به آن‌ها شناسنامه و سایر اوراق هویتی-ملیتی اعطا کند. حتی کشورهای اروپایی که شهروندانشان غالباً از اعضای داعش بوده‌اند حاضر به دادن تابعیت به این کودکان نشده‌اند.

هم‌اکنون این کودکان در کمپ‌های مخصوصی در مناطق کردنشین سوریه نگهداری می‌شوند. بنا به گفته نماینده ایزدی‌ها این مسأله نه فقط مربوط به دولت و صدور شناسنامه است بلکه در جامعه ایزدی‌ها نیز این کودکان پذیرفته نمی‌شوند. چرا که نه‌تنها طبق سنت ایزدی‌ها کودکی ایزدی محسوب می‌شود که پدر و مادر آن ایزدی باشند بلکه تحمل اینکه فرزندی در کنار آن‌ها زندگی کند که پدرش زنان و دخترانشان را به اسارت گرفته است بسیار دشوار است.
پارلمان کردستان تلاش دارد تا لایحه‌ای را در خصوص تغییر قوانین تابعیت و صدور شناسنامه عراقی به تصویب برساند تا از طریق آن دولت عراق بتواند به این کودکان شناسنامه و هویت عراقی اعطا کند.

در دوران حضور داعش در خاورمیانه ایزدی‌ها به شدت مورد تجاوز قرار گرفتند و زنان و کودکان آن‌ها به اسارت گرفته شد. از مجموع ۶۴۷۱ ایزدی ربوده شده در دوران جنگ هنوز ۲۹۰۰ دختر و زن مفقود هستند و زنانی هم که بازگشته‌اند در صورتی‌که صاحب فرزند شده باشند با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند.

همچنین بخوانید:  گاردین: ابوبکر البغدادی به شدت زخمی شده است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗