skip to Main Content
تامین هزینه‌های درمانی اوتیسم و ام‌اس از بودجه ۹۸حذف شد
زیراسلایدر سیاست کیوسک

تامین هزینه‌های درمانی اوتیسم و ام‌اس از بودجه ۹۸حذف شد

دولت در لایحه بودجه ۹۸، اعتبارات بیماران خاص و صعب‌العلاج را ۱۳درصد کاهش داده و بودجه پوشش هزینه‌های درمان بیماری‌های اوتیسم، EB، MS و نقض ایمنی متابولیک را حذف کرده است. همچنین یارانه دارویی بیماران خاص، ۸۹درصد کمتر از بودجه امسال خواهد بود.
هزینه‌های سرسام‌آور بیماری‌های خاص و صعب‌‌العلاج و افزایش روزافزون آمار ابتلا به این بیماری‌ها در کنار گرانی‌ داروهای مربوط به این بیماری‌ها، امکان درمان را بدون حمایت‌های مالی دولت تقریبا ناممکن ساخته است اما دولت تصمیم گرفته برای کاهش هزینه‌های خود، تامین دارو و درماناین بیماران را به خود آنها واگذار کند.
هرچند در سال‌های گذشته، دولت در لایحه‌های بودجه ردیف‌های اعتباری برای تامین هزینه‌های درمان بیماری‌های خاص اختصاص می‌داد اما به‌نظر می‌رسد برای سال آینده از ایفای این مسئولیت خود سرباز زده است. بیشترین کاهش اعتبار بودجه‌ای مربوط به ردیف‌های کمک به پرداخت درمان بیماران خاص(ام‌اس، هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند کلیه) و پرداخت یارانه دارویی بیماران خاص، صعب‌العلاج و متابولیک است که در مجموع در لایحه به میزان ۳۳۰میلیاردتومان کاهش داشته است.
همچنین ردیف‌های اعتباری منظور شده برای این بیماری‌ها شامل وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و بنیاد بیماری‌ها خاص پراکنده است و این پراکندگی باعث شده پاسخگویی به دریافت‌کنندگان این اعتبارات میان این دستگاه‌ها پاس‌کاری شده و در نهایت هیچ‌کدام آنها پاسخ‌گو نباشند.
نکته دیگر اختلاف‌نظر میان دستگاه‌های مربوطه در مورد مصادیق بیماری‌های خاص است. به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، این اختلاف‌نظر باعث تاثیر لابی‌های قدرتمند در شمول قرار دادن یا حذف بیماری‌های مختلف از دسته‌بندی بیماری‌های خاص می‌شود و پیامدهایی همچون ناعدالتی در دریافت یارانه‌ها برای بیماران داشته باشد. همچنین تغییرات مکرر در دسته‌بندی بیماری‌های خاص باعث عدم اطمینان نسبت به آینده و ایجاد دلهره همیشگی در بین بیماران می‌شود.

همچنین بخوانید:  نابرابری در استفاده از آب
2 نظر
  1. با سلام
    لطفاً بررسی کنید چرا آمار دقیقی از افراد دارای معلولیت در کشور نداریم
    و چرا مسئولان بهزیستی آمارهای متناقضی از معلولان تحت پوشش اعلام می کنند
    مثلاً معاون توانبخشی بهزیستی در یک مصاحبه و یا جلسه می‌گوید ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار معلول در کشور داریم و جای دیگر می‌گوید یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش ما هستند
    و یکجا می گوید یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول شدید را تحت پوشش داریم و جای دیگر می‌گوید نصف معلولان تحت پوشش ما معلولان شدید هستند
    برای دسترسی به ده ها گفته ی متناقض دکتر نحوی نژاد به لینک زیر بروید
    https://www.balatarin.com/b/berangesabz_ir/tag/%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D9%86%D8%AD%D9%88%DB%8C%20%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF
    و برای دسترسی
    به گفته های متناقض سایر مسئولان مرتبط با بهزیستی به لینک زیر
    http://berangesabz.ir/ds/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗