skip to Main Content
دانشمند چینی که ژن کودکان را ویرایش کرده بود، اخراج شد
دانش کیوسک

دانشمند چینی که ژن کودکان را ویرایش کرده بود، اخراج شد

دانشمندی چینی که مدعی اولین کودک با «ژن ادیت شده» بود به خاطر سهل انگاری در رعایت خط مرزهای اخلاق علمی از کار تعلیق شده است. آقای هی جانکویی در ماه نوامبر اعلام کرده بود که از طریق تکنولوژی کریسپر، ژن‌های یک جفت جنین دوقلو که در همان ماه به دنیا آمدند را ویرایش کرده است. این مساله اعتراضات بسیاری را در مجامع علمی برانگیخت. حتی در چین هم صدها موسسه و دانشمند این حرکت را تقبیح کردند و بیان داشتند استفاده از کریسپر برای ادیت ژن‌ها در پروسه زاد و ولد، امری غیر اخلاقی است.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی چین، مقامات این کشور آقای هی را متهم به نادیده گرفتن عمدی حدود اخلاق علمی به منظور ویرایش ژن‌های یک کودک در پروسه تولید مثل کرده اند. ژینهوا ادامه می‌دهد که آقای هی سرمایه مورد نیاز برای این این ادیت را شخصا جمع آوری کرده بود تا بتواند از این طریق به شهرت و سود برسد.

آقای هی در مورد اخراج از دانشگاه و ممنوعیت ادامه فعالیت خود در حوزه کریسپر توضیحی نداده ولی در نوامبر گذشته در کنفرانسی در هنگ کنگ گفته بود که از اینکه اولین ادیت ژنتیک با کریسپر روی جنین انسان را انجام داده، مفتخر است و اضافه کرده بود که ادامه این مسیر می‌تواند منجر به پیشگیری از ایدز شود.

کریسپر که در دهه گذشته در دنیای علم بسیار پر سر و صدا بوده،‌ نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف دی‌ان‌ای ویروس و بعد نابودیشان می‌کند. یک بخش از کریسپر، پروتئینی به نام کَس۹ (Cas9) است ما را قادر می‌سازد تغییراتی در دی ان ای سلول‌ها ایجاد کنیم. طبق توافقی در ۲۰۰۳، تغییر جنین با کریسپر به منظور مداخله در تولید مثل ممنوع است.

همچنین بخوانید:  «خبر دفن ۴۰۰ روستا در سیستان بحران‌زایی رسانه‌ای است»

البته درست مانند دیگر تکنولوژی‌ها، مشخص است که با ارزان و دسترس‌پذیرتر شدن کریسپر، موارد «غیرقانونی» استفاده از آن گسترش خواهد یافت. از طرف دیگر دولت‌ها در رقابت با یکدیگر، منفعت خود را در ادیت ژن شهروندانش خواهند دید و به این کار اقدام در خفا یا به شکل آشکار خواهند کرد.

با ظهور تکنولوژی های تغییر دی ان ای، همانند سازی، اکتشافات فضایی و غیره باید به زودی شاهد تشکیل بدنه هایی جدید در سازمان هایی مانند سازمان ملل (یا نسخه های جدید آن) باشیم که اقدامات دولت ها در این گونه موارد را هماهنگ کنند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗