skip to Main Content
انصراف از معماری پلاسکو در اعتراض به عدم رعایت قانون
جامعه کیوسک

انصراف از معماری پلاسکو در اعتراض به عدم رعایت قانون

یک شرکت مشاور برای شرکت در مسابقه طراحی ساختمان پلاسکو دعوت شده است اما این شرکت مشاور در نامه‌ای به دلیل «عدم رعایت مصوبه شورایعالی و عدم ثبت مسابقه در دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی» از شرکت در این مسابقه انصراف داده است.
کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران به بهانه رفع دغدغه کسبه مجوز احداث ساختمانی ۱۵ طبقه را در محل پلاسکوی کنونی صادر کرد این درحالی است که متولی صدور مجوز ساختمان بلندمرتبه شورایعالی معماری و شهرسازی است و این شورا تصویب کرده است که تا اطلاع ثانوی هیچ بلندمرتبه جدید در پایتخت احداث نشود. اما علی‌رغم مخالفت شورایعالی نسبت به این موضوع، مالک زمین (بنیاد مستضعفان) اقدام به برگزاری مسابقه طراحی برای ساختمان پلاسکو کرده است و به همین دلیل نیز در دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی ثبت نکرده است.
این روایت داستانی تکراری در شهر تهران است که نهادهای خصوصی برای منافع اقتصادی و سیاسی خود قوانین را نادیده می‌گیرند یا آن‌ها را تغییر می‌دهند و شهرداری تهران نیز با آن‌ها همراهی می‌کند. رشد ساختمان‌های مسکونی و تجاری بلندمرتبه در دهه اخیر در شهر تهران ناشی از این همدستی است که نمونه‌های غول‌مقیاس آن را در منطقه ۲۲ می‌بینیم. در این وضعیت شرکت‌های مشاور نیز مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت دارند و این موضوع باعث مشروعیت‌زدایی از این شرکت‌های مشاور شده است. در این وضعیت اما شرکت‌هایی وجود دارند که تن به این شکل از همدستی نمی‌دهند با این که حرکت خلاف این جریان تبعات سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت.

همچنین بخوانید:  از آکادمی تا کارخانۀ آدم‌سازی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗