skip to Main Content
۶۰ درصد سازمان‌ها به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند
اقتصاد سیاست کیوسک

از میان ۱۰۰ سازمان مشمول قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

۶۰ درصد سازمان‌ها به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند

با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از راه‌اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، از میان بیش از هزار سازمان مشمول قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تنها ۴۱۷ سازمان به این سامانه پیوسته‌اند.

سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، آستان قدس رضوی با ۵۱ شرکت تابعه و بنیاد مستضعفان با بیش از ۲۰ شرکت و سازمان وابسته مشهورترین سازمان‌هایی هستند که هنوز به این سامانه نپیوسته‌اند.

دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به پاسخگویی دستگاه‌های دولتی را منتشر کرده است. بر اساس این آمار از میان سازمان‌هایی که به سامانه پیوسته‌اند وزارت جهاد کشاورزی، استانداری هرمزگان و وزارت علوم پاسخگوترین سازمان‌ها بوده‌اند.

در مقابل سازمان تبلیغات با متوسط ۲۸۹ روز تاخیر در پاسخگویی بدترین سازمان در این سامانه بوده است. سازمان برنامه و بودجه، جمعیت علال‌احمر، صندوق بازنشستگی کشور، سازمان اقتصادی کوثر و مجلس شورای اسلامی پس از آن بالاترین میزان تاخیر در پاسخگویی را داشته‌اند.

آن‌طور که از آمار منتشر شده بر می‌‌‌آید سازمان‌های اقتصادی و مدیریتی بزرگ در کشور تمایل چندانی به دسترسی عمومی به اطلاعاتشان ندارند.

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۱۳۸۸ تصویب شد. ۸ سال بعد و در اردیبهشت ماه سال ۹۶ این قانون با راه‌اندازی سامانه دسترسی به اطلاعات اجرایی شد.

هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های مهم زیادی در این سامانه پاسخگو نیستند اما شهروندان می‌توانند با ورود به سایت این سامانه درخواست اطلاعات و آمار از سازمان‌های مختلف دولتی کنند.

همچنین بخوانید:  خرج بی‌پروای دارا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗