skip to Main Content
انتشار «منظومه‌ی لالَکی» از علی اسداللهی
فرهنگ پیشنهاد میدان کیوسک

انتشار «منظومه‌ی لالَکی» از علی اسداللهی

از علی اسداللهی تاکنون چندین مجموعه شعر منتشر شده است. «الف تا ی»، «چشم به راه ابریشم» و «پنی‌سیلین» از مجموعه‌های اوست. در سال‌های گذشته او کتاب‌هایش را به صورت آزاد و روی اینترنت منتشر کرده است.

منظومه‌ی لالکی مجموعه شعر جدید علی اسداللهی است. این مجموعه برای انتشار آزاد و رایگان روی اینترنت، در اختیار میدان قرار داده شده است. بنابراین دانلود و تکثیر آن آزاد بوده و توصیه می‌شود.

یادداشتی که در پی می‌آید نوشته او بر روی انتشار این کتاب در میدان است.

 

پشت میز کارمندی‌ام مشغول خواندن منطق‌الطیر بودم که هم‌محلی سابقم تماس گرفت و قرار شد برویم پاکدشت، میدان زدن خروس‌های لاری. اینکه می‌گویم مربوط به مهر ماه نود و شش است. وقتی که رنجور و شکسته از معرکه برمی‌گشتیم، به سرم زد کاری کنم. بله! یافت شده بود، آنچه که می‌خواستم! و شاعر همواره به دنبال بهانه‌ایست که هدیه‌ی خدایان را دریابد، خود اگر شاعری و خدایان شاعری در کار باشند. سه چیز ترغیبم کرد که این شعر را بنویسم: یکی آن بار تاریخی که «داستان پرندگان» در ادبیات فارسی دارد، و می‌توانست به شعر عمق معنایی و لذت قرائت بینامتنی بدهد؛ دوم اما خرده فرهنگی که همبسته‌ی خروس‌بازی است. امکانی که کوشیدم به غنای زبان و وصفی واقع‌گرا بینجامد: اصطلاحات، تکیه کلام‌ها، مثل‌ها، کولاژها، مونتاژها و…؛ و سومین دقیقه، آناتومی و زیست غریب خروس جنگی؛ پرنده‌ای روان بر دو پا و بی‌بال پریدن، پرنده‌ای که اینگونه‌اش تقدیرْ بی‌آسمان رقم خورده است. هر چه بیشتر نگاه کردم، بیشتر خود را و هستی انسان معاصر را در این خروس‌ها دیدم. سعی کردم این شعر تجربی را ملهم از ایده‌ی نقالی نیما یوشیج، در خوانشی مدرن از سنت نمایش در شعر فارسی، با چند گلو بنویسم، تا هر صدا نماینده و حاکیِ یکی از پایه‌های شکل‌گیری وضعیت سمبلیک لالکی باشد. ابایی ندارم که بگویم شما با یک شعر دراماتیک، با یک مثنوی مدرن روبرو هستید: شعری که می‌تواند پرده‌خوانی شود، روایتی که از حیات تا ممات یک جوجه خروس جنگی، یا به بیانی تمثیلی، فراز و نشیب زندگی انسان محبوس در قفس ایدئولوژی رقابت و موفقیت را پیش می‌کشد. سر آخر نیز تلاش این بود که با دیدی رئالیستی، حماسه‌ی پرندگان را سر و ته کنم و به تراژدی برسم. اینکه در اجرا چقدر موفق شده‌ام، نمی‌دانم؛ اما کمینه اینکه همین تلاش، همین حدود یک سال خواندن و دیدن و مشق کردن برای نگارنده تجربه‌ای تازه بود.

به این شعر بلند تفأل نزنید، از اول همراهش شوید، تا همراهیتان کند.

دانلود آزاد و رایگان مجموعه شعر علی اسداللهی با نام «منظومه‌ی لالَکی»

همچنین بخوانید:  اسم‌هایمان را بر روی باد حک خواهم کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗