skip to Main Content
حمله راست‌گرایان اروپایی به مهاجران
جامعه سیاست

ناقوس خطر براي اروپا به صدا درآمده است

حمله راست‌گرایان اروپایی به مهاجران

راست‌گرایی، مهاجرستیزی، و مهین‌پرستی در اروپا گسترشی نگران‌کننده داشته است. این بار نوک نیزه‌ی این گرایش‌ها تحت عنوان مقابله با اسلام‌گرایی، در عمل به سمت مهاجران، خصوصا مهاجران مسلمان نشانه رفته است. در آلمان این موج وطن‌پرستی و مهاجرستیزی در جنبشی به نام پگیدا PEGIDA (وطن‌پرستان اروپا در ضدیت با اسلامیزه‌شدن غرب)‌ ظهور کرده است. در تظاهرات این هفته‌ی پگیدا شعارهایی همچون «اجازه ندهید مهاجران از سیستم رفاه اجتماعی ما سواستفاده کنند»، «دلمان برای کشورمان تنگ شده است» «اگر آلمان را دوست ندارید ترکش کنید»، و «ما مردم هستیم» به چشم می‌خورد که یادآور دوران سیاه فاشیسم در این کشور است. روزنامه اعتماد در این گزارش مختصرا به معرفی این جریان و واکنش‌ها در مقابل آن می‌پردازد.

اروپا به آنچه از آن نگران بود مبتلا شده است. این قاره اکنون در حال مشاهده خیز افراطی‌گرایی است. صرف نظر از راستگرایی افراطی که در کشورهای مختلف اروپایی شکل گرفته و حتی ساختار مستحکم اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند، یک نمونه تازه آن جنبش پگیدا در آلمان است که علیه مهاجرین و اسلام‌گرایی در آلمان شکل گرفته است. زمانی که غده سرطانی داعش در موصل عراق سرباز کرده بود، یک رگه سیاه خود را در آلمان و برلین نشان داد و شرایط در این کشور را که هنوز از بقایای نازیسم رنج می‌برد، برای حرکت متقابل ضد انسانی فراهم کرد.
پگیدا جنبشی است که در شرق آلمان و در شهری کوچک به نام درسدن آغاز شد و آخرین آمارها حاکی از آن است که یک سوم آلمانی‌ها با این جنبش همراهی می‌کنند و هفته‌یی یک بار تجمعاتی ضد مهاجرت و اسلامی شدن آلمان را برگزار می‌کنند. آنها مدعی هستند که مهاجران نه تنها بخشی از امکانات در آلمان را از آن خود کرده بلکه آنها یکی از عوامل افزایش نرخ بیکاری در این کشور هستند. این موج تبعیض سبب شده تا سیاستمداران آلمان نیز در این خصوص موضع بگیرند تا این رویکرد جنبش پگیدا موجب بازگشت دوران مشابه نازیست به این کشور نشود.

پگیدا جنبشی است که در شرق آلمان و در شهری کوچک به نام درسدن آغاز شد و آخرین آمارها حاکی از آن است که یک سوم آلمانی‌ها با این جنبش همراهی می‌کنند. آنها مدعی هستند که مهاجران نه تنها بخشی از امکانات در آلمان را از آن خود کرده بلکه آنها یکی از عوامل افزایش نرخ بیکاری در این کشور هستند.

جنبش پگیدا هرچند مدعی است که با راست‌های افراطی در این کشور ارتباطی ندارد اما گزارش منابع اطلاعاتی آلمان آشکار می‌کند که در میان تظاهرکنندگان تعداد زیادی از عوامل راست‌های افراطی در این کشور حضور دارند. این موضوع نگران‌کننده موجب واکنش اجتماعی در آلمان نیز شده و موج دیگری در برابر این جنبش شکل گرفته که تلاش می‌کند مانع از آن شود که پگیدا به برندی از مردم آلمان تبدیل شود. مردمی که در همبستگی با این جنبش ضد پگیدا به خیابان‌ها می‌آیند، مسلمانان و مهاجران در این کشور را دوست خود می‌دانند و به‌شدت با تظاهرات جنبش پگیدا مخالفند. در روزهای اخیر آنها که برای مقابله با جنبش دوشنبه‌شب برای مقابله با فراخوان جنبش پگیدا به خیابان‌ها آمده بودند تلاش کردند تا اجازه تجمع این جنبش را در خیابان‌ها ندهند. کلن اوج این اتفاق بود که تظاهرکنندگان با پرچم‌های در دست و شعارهایی همچون ما مهاجران را دوست داریم به خیابان‌ها آمدند و اجازه حضور جنبش پگیدا را در خیابان‌ها ندادند. همچنین در کلن، بسیاری از ساکنان برای اینکه نشان دهند با این جنبش مخالف هستند چراغ‌های خانه را خاموش کردند، تا مخالفت خود را با اسلام‌ستیزی و خارجی‌ستیزی اعلام کنند. حتی کلیسای جامع کلن نیز کاملا در خاموشی فرو رفت تا نشان دهد که مسیحیان نیز با این جنبش مخالف هستند.

این موضوع نگران‌کننده موجب واکنش اجتماعی در آلمان نیز شده و موج دیگری در برابر این جنبش شکل گرفته که تلاش می‌کند مانع از آن شود که پگیدا به برندی از مردم آلمان تبدیل شود. مردمی که در همبستگی با این جنبش ضد پگیدا به خیابان‌ها می‌آیند، مسلمانان و مهاجران در این کشور را دوست خود می‌دانند و به‌شدت با تظاهرات جنبش پگیدا مخالفند.

 گفتنی است پیش از این شورای مرکزی یهودیان آلمان نیز بر علیه این جنبش موضع‌گیری کرده و حمایت خود را از اسلام‌گرایان آلمان اعلام نموده بود. علاوه بر کلن هزاران نفر نیز در اشتوتگارت دست به تظاهرات زدند. شهردار اشتوتگارت، فریتس کوهن، پیام سیاسی روشنی در حمایت از هم‌پیوندی و پذیرش مهاجران در جامعه فرستاد. این سیاستمدار عضو حزب سبزهای آلمان گفت: اشتوتگارت به پناهندگان خوشامد می‌گوید. در هامبورگ نیز بیش از یک‌هزار نفر علیه پگیدا تظاهرات کردند. همچنین در این شهر جنبشی به نام تگیدا به وجود آمده که در گردهمایی خود در هامبورگ خواستار مدارا و گشایش جامعه در برابر پناهجویان و فرهنگ‌های دیگر شد. بر اساس گزارش‌ها بناست بزرگ‌ترین تجمع ضد جنبش پگیدا در برلین به دعوت ترک‌های مقیم آلمان برگزار شود که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیش از ١٠ هزار نفر در این تظاهرات شرکت خواهند کرد.
با این حال در شهر درسدن در پاسخ به فراخوان پگیدا هزاران نفر به خیابان‌های این شهر آمدند. هر چند پیش از شروع تظاهرات هواداران پگیدا، چند صد تن از مخالفان آنان تظاهرات خود را آغاز کرده بودند. گروه «درسدن برای همه» با شعار بیا با هم حرف بزنیم و مشکلات را حل کنیم. طرفداران پگیدا را به گفت‌وگو دعوت کرد.

این موج در هر نقطه‌یی از اروپا به نحوی در حال ظهور و بروز است. در آلمان به شکل پگیدا ظهور کرده است و در انگلیس نیز به شکل حزب یوکیپ به رهبری نایجل فراژ ظهور پیدا کرده که علیه قانون مهاجرت در بریتانیا فعالیت می‌کند و در فرانسه نیز به شکل حزب راستگرای افراطی به رهبری مارین لوپن ظاهر شده است.

اما نکته‌یی که در این بین وجود دارد، این موضوع را نمی‌توان مختص به آلمان دانست. زیرا این موج افراط‌گرایی در هر نقطه‌یی از اروپا به نحوی در حال ظهور و بروز است. در آلمان به شکل پگیدا ظهور کرده است و در انگلیس نیز به شکل حزب یوکیپ به رهبری نایجل فراژ ظهور پیدا کرده که علیه قانون مهاجرت در بریتانیا فعالیت می‌کند و در فرانسه نیز به شکل حزب راستگرای افراطی به رهبری مارین لوپن ظاهر شده است. حتی جنبش تی پارتی در امریکا نیز به شکل دیگر نشانه قدرت گرفتن راستگرایان افراطی این کشور است. به باور تحلیلگران راستگرایان افراطی به خصوص در اروپا زنگ خطری هستند که با ادامه بحران مالی باعث تقویت این جنبش‌ها خواهند شد. این در حالی است که بحران‌های خاورمیانه و قاره افریقا نیز باعث جریان موج عظیم مهاجرت به کشورهایی اروپایی شده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان راهبردی به دولت‌های اروپایی پیشنهاد می‌کنند در راستای پایان بحران‌های خاورمیانه به ویژه در سوریه و فلسطین همکاری مسالمت آمیزی داشته باشند.

همچنین بخوانید:  سوزان آنتونی؛ یک قرن مبارزه برای حق رأی زنان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗