skip to Main Content
راهکار خلاقانه سازمان محیط زیست برای حل مشکل ریزگردها
جامعه زمین کیوسک

راهکار خلاقانه سازمان محیط زیست برای حل مشکل ریزگردها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای حل مشکل ریزگردها به یک راهکار بدیع و خلاقانه دست پیدا کرده است. عیسی کلانتری در نامه‌ای به معاونان وزارت بهداشت از آنها خواسته به جای استفاده از واژه «ریزگرد» از واژه «گردوغبار» استفاده کنند تا احتمالا بساط ریزگردها از جنوب و غرب ایران برای همیشه جمع شود.

خشکسالی و مدیریت غیراصولی منابع آب در استان‌های جنوبی و غربی ایران به همراه وجود همین مشکلات در کشورهای همسایه ایران باعث شده تا طوفان‌های گردوغبار که ریزگردها را هم همراه خود می‌آورند به یکی از اساسی‌ترین مشکلات زیست‌محیطی این استان‌ها تبدیل شود.

مسئولان ایران سال‌ها تقصیر را بر عهده بیابان‌های کشورهای همسایه می‌دانستند اما بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند منبع اصلی ریزگردها در داخل کشور است و سدسازی و پروژه‌های انتقال آب از دلایل اصلی به وجود آمدن این منابع است.

حالا گویا مسئولان محیط زیست پس از سال‌ها تلاش برای مقصر جلوه‌دادن دیگران به رویکرد انکار وجود چنین معضلی روی آورده‌اند و از اساس ریزگرد را همان گردوغبار تلقی می‌کنند. ریزگردها ذرات کمتر از ۲/۵ میکرون هستند که می‌توانند تا بخش‌های تبادلی جریان خون در دستگاه تنفسی نفوذ کنند و از گردوغبار عادی بسیار خطرناک‌ترند.

همچنین بخوانید:  بسته‌‌شدن راه‌ها به علت طوفان در سیستان و بلوچستان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗