skip to Main Content
۳۳ درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق‌ است
اقتصاد کیوسک

۳۳ درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق‌ است

به گفته حسین راغفر، اقتصاددان، خط فقر مطلق برای مناطق محروم ۵٠ درصد مناطق شهری و حدود دو میلیون تومان است. راغفر به میزان تعیین‌شده خط فقر مطلق از سوی دولت انتقاد کرد و گفت  ٧٠٠ هزار تومان تعیین‌شده از سوی دولت حتی تامین‌کننده غذای یک خانواده پنج‌نفره نیست.

به گفته راغفر خط فقر مطلق یعنی میزانی که حداقل کالاهای اساسی را در بربگیرد به نحوی که اگر فردی به آنها دسترسی نداشته باشد، سلامت فیزیکی، جسمانی و روحی‌اش به خطر بیفتد.

او در مورد نقش تسهیلات درمانی در فقر خانواده‌ها گفت در سال ۹۱ با محاسبه مخارج درمانی پرهزینه، ۷ درصد به خانوارهای فقیر اضافه شده‌ است. این استاد دانشگاه بیمه سلامت را به رغم کاستی‌هایش در کاهش فقر اقتصادی موثر دانست. پیشتر نیز گفته شده بود که بیماری‌های پرهزینه مانند سرطان و بیماری‌های قلبی موجب گسترش فقر در کشور می‌شود.

راغفر می‌گوید مطالعات نشان می‌دهد که درآمد ۶ درصد از جمعیت کشور هزینه غذایشان را تامین نمی‌کند. به علاوه، خانواری که کل مخارجش کمتر از سبد حداقل غذاست حتما با گرسنگی، مشکلات آموزشی و دسترسی به خدمات سلامتی نیز روبه‌رو است.

به باور راغفر پرداخت یارانه به کاهش فقر کمک نکرده است چراکه ورود حجم بزرگ نقدینگی در کشور خودش تورم زاست و در نهایت به گروه‌های پایین بیشترین آسیب را می‌زند. او شیوه درست برخورد و کاهش فقر را اشتغال‌زایی برای خانوارها دانست.

همچنین بخوانید:  ترامپ از جان شبکه‌های اجتماعی چه می‌خواهد؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗