skip to Main Content
دفاع کارگردان «لاتاری» از شعارهای فاشیستی در فیلم‌ها
فرهنگ کیوسک

دفاع کارگردان «لاتاری» از شعارهای فاشیستی در فیلم‌ها

کارگردان فیلم‌های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» معتقد است اگر فیلمی ساخته شود که برخی جنبه‌های فاشیستی هم داشته باشد اما مردم با آن به هیجان بیایند و کف و سوت بزنند، اشکالی ندارد.

محمدحسین مهدویان که در برنامه هفت ویژه جشنواره فیلم فجر با رضا رشیدپور درباره فیلم جدیدش «لاتاری» گفتگو می‌کرد، با تاکید بر اینکه این فیلم یک شعار صد دقیقه‌ای است گفته گاهی می‌شود فیلم پرحرارتی ساخت که حتی برخی جنبه‌های فاشیستی هم داشته باشد و شعارهایی در آن داده شود که شعار یک اقلیتی نیست و بخش زیادی از جامعه این شعار را دوست داشته باشند.

او در این برنامه اضافه کرده امریکایی‌ها خوب این کار را می‌کنند و کارکرد برخی فیلم‌ها این است که مردمی با همه اختلاف سلیقه‌ها را کنار هم بنشاند.

مهدویان در توجیه صحبت‌های خود شاهنامه را مثال می‌زد که به گفته او به این معنا می‌توان آن را «اثری فاشیستی و نژاد‌پرستانه و پر از شعار و خشونت» تعبیر کرد.

رشیدپور در پاسخ به مهدویان به او یادآوری می‌کند که فردوسی، شاهنامه را در سال ۹۶ و با عقبه سیاسی کشور و تنش‌های داخلی و بین‌المللی نسروده است. در نهایت مهدویان می‌گوید هدف او از ساخت این فیلم «سوت و کف تماشاچیان در سالن سینما» بوده است.

فیلم لاتاری به زندگی دو جوان می‌پردازد که قصد ازدواج به یکدیگر را دارند و اما خانواده‌هایشان موافق نیستند و بر همین اساس آنها رویای برنده‌شدن در لاتاری ویزای امریکا را دارند. این فیلم در نهایت به مسئله قاچاق دختران ایرانی و استفاده از آن‌ها در کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس می‌رسد.

همچنین بخوانید:  نفی اصل برائت در مبارزه با تجاوز و آزار جنسی به فاشیسم راه می‌برد

مهدویان پیشتر و در فیلم ماجرای نیمروز هم روایتی یکطرفه و پرحاشیه از سازمان مجاهدین خلق ارائه کرده بود که با انتقادهای فراوانی مواجه شد.

3 نظر
  1. فیلم لاتاری رو توی جشنواره امسال دیدم، اصولاً این فیلم یک‌پس رفت برای کارگردانش محسوب می‌شه
    لاتاری ما قبل نقده و اینقدر ضعیفه که ترجیح می‌دم بیش از این چیزی در موردش نگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗