skip to Main Content
دشت‌های کرمانشاه در خطر فرونشست قرار دارند
زمین کیوسک

دشت‌های کرمانشاه در خطر فرونشست قرار دارند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه آثار فرونشست در برخی از دشت‌های کرمانشاه پدیدار شده، گفته اگر روند مصرف منابع آب‌های زیرزمینی همینگونه ادامه پیدا کند، حتما شاهد فرونشست در دشت‌های استان خواهیم بود.

به گفته محمودرضا شهلایی به دلیل الگوی نادرست مصرف آب اکنون هشت دشت استان کرمانشاه ممنوعه شده‌اند. در دشت‌های ممنوعه توسعه کشاورزی است و صدور مجوز فقط برای چاه‌های صنعت و شرب آن هم با محدودیت صورت می‌گیرد.

او همچنین اضافه کرده تا قبل از سال ۱۳۸۵ دشت ممنوعه در کرمانشاه نداشتیم و همه این مناطق ظرف یازده سال اخیر ممنوعه شده اند، همچنین تعداد این مناطق ممنوعه در چند سال اخیر بیشتر شده است.

پدیده فرونشست زمین در اغلب استان‌های ایران به موضوعی جدی تبدیل شده است و بیم آن می‌رود که باعث خرابی‌های جدی شوند. استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی علت اصلی فرونشست زمین است. ایران در صدر بیشترین میزان برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی است.

همچنین بخوانید:  برای گذران زندگی مجبوریم تأسیسات دامداری‌ها را بفروشیم
2 نظر
  1. مسئولین بی عرضه به جای برخورد با متخلف پر مصرف سعی در ممنوعیت اصل مطلب دارن تا هم کار آنها سبک شود و هم اینکه ضربه ای به کشور بزنند . شما به جای آموزش اجباری ، و برخورد با کشاورزایی که به جای استفاده از امکانات جدید الظهور از روش قدیمیه غرق آبی آبیاری میکنند ، سعی در فلج کردن کشاورزای دیگه دارید . لطفا بی لیاقتی خود را پای ما نندازید . خدا ناظر بر اعمال ماست. یا علی

  2. در استان کرماشان ۲۳ دشت وجود دارد، که تا آذر ۱۳۹۲ تعداد ۵ دشت ممنوعه شده بود. به سلامتی دوران روحانی که ۳ دشت دیگر هم در زمان ایشان به دشت های ممنوعۀ استان افزوده شده است!
    برای ساخت نیروگاه بیستون ابتدا سه حلقه چاه عمیق حفر شد که روند نابودی دشت های هرسین و بیستون را آغاز کرد.همچنین در منطقۀ شاباد برای تأمین آب آشامیدنی هم از چاه عمیق استفاده شده و ۱۲ حلقه چاه عمیق در این شهرستان حفر شده است.
    در این شرایط دولت طرح «مناطق گرمسیری» را اجرا کرده و آب استان کرماشان را به جنوب و به مناطق شمالی استان خوزستان می برد! استان خوزستانی که آب خودش به تاراج رفته و به اصفهان و یزد و قم منتقل می شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗