skip to Main Content
نمایش مستند «نیمه پنهان ماه» در خانه هنرمندان
فرهنگ کیوسک

نمایش مستند «نیمه پنهان ماه» در خانه هنرمندان

برنامه نمایش مستندهای برتر هفته جاری در خانه هنرمندان ایران به اکران مستند بلند «نیمه پنهان ماه» از ساخته‌های آزاده بی‌زار گیتی اختصاص دارد. فیلم مستندی که از پس فزون بر یازده دهه برای نخستین بار با کندوکاوی تاریخ‌نگارانه، به بررسی تصویری و دقیق جایگاه و نقش زنان در خیزش مردمی مشروطه می‌پردازد و مخاطب را با چهره و شناسنامه استبدادستیزانه شماری از آنان آشنا می‌کند.

آزاده بی‌زار گیتی که خود، پژوهش، نگارش، تدوین، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده داشته، در توضیح و نوشتهی کوتاه که در پی می‌آید، از پرسش‌ها، جستجوها و تلاش‌های ۶شش ساله خود برای ساختن فیلم «نیمه پنهان ماه» چنین یاد کرده است:

« زنان در جنبش مشروطیت ایران چه کردند؟ کجا بودند و چه سهمی در این نخستین نهضت مردمی خاورمیانه داشتند؟ چراهیچ اثری از حضور زنان در تاریخ‌نگاری مشروطه به چشم نمی‌آید؟ شاید این پرسش‌ها و خلاء مشهود تاریخی، مرا برآن داشت که برای نخستین بار دریک فیلم مستند،به بازخوانی دوباره بخشی پر فرازوفرود از  تاریخ میهنم بپردازم؛ بازخوانی حضورزنان در جنبش مشروطیت ایران. چرا که باور دارم بازخوانی دوباره تاریخ، ما را به فهم آن نزدیک‌تر و به ترمیم و بازسازی حافظه جمعی‌مان کمک می‌کند. بازخوانی دوباره تاریخ ما را به درک واقعی‌تر و درست‌تری از تاریخ می‌رساند  و به ما نشان می‌دهد که می شود و می‌توان تاریخ را جور دیگری نیز دید؛ نگاهی که تاریخِ فاتحان را جست‌وجو نکند، جوری که  تاریخ مردمانِ بی‌تاریخ باشد و تاریخ زنان و مردان گمنام سرزمینم را روایت کند.»

برنامه نمایش یاد شده که از سوی انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران و با همکاری خانه هنرمندان به صورت هفتگی برگزار می شود،  در ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد ماه، در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران و با حضور سازنده فیلم، سوسن شریعتی و محمدرضا اصلانی به نمایش، نقد و بررسی در می‌آید و ورود برای همگان آزاد است.

همچنین بخوانید:  هفتاد و هشتمین تولد محمدعلی کلی در شبکه‌های اجتماعی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗