skip to Main Content
درخواست کارگران برای عمل به مقاوله‌نامه‌های ILO
جامعه کیوسک

درخواست کارگران برای عمل به مقاوله‌نامه‌های ILO

یک کنشگر صنفی کارگران پتروشیمی می‌گوید کارگران ، فارغ از آنچه که در تریبیون‌های سیاسی کشور قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری مطرح است پیگیر حقوق صنفی خودند و این محقق نمی‌شود مگر با عمل به مقاوله‌نامه بنیادین سازمان جهانی کار که به آنها پیوسته‌ایم.

«ناصر چمنی» گفته صد و ششمین اجلاس سازمان جهانی کار در شرایطی برگزار می‌شود که جامعه کارگری همانند دوره‌های گذشته بازهم خواهان پیوستن ایران به مقاوله نامه ۸۷ و ۹۸ و عمل به مقاوله نامه  ۱۴۴ سازمان جهانی کارند که ایران اخیرا به آن پیوسته است.

مقاوله نامه ۸۷ و ۹۸ به ترتیب به حق آزادی تشکل‌های کارگری و حق برگزاری آزادانه اجتماعات صنفی پرداخته‌اند. در عین حال مقاوله نامه شماره ۱۴۴ سازمان جهانی کار به موضوع تسهیل در رعایت سه‌جانبه‌گرایی اشاره کرده است.

این فعال صنفی کارگری در ادامه با اشاره به ضرورت عمل به سه‌جانبه‌گرای در چارچوب پیوستن ایران به مقاوله نامه ۱۴۴ سازمان جهانی کار، اضافه کرده قدرت چانه‌زنی کارگران در سال‌های گذشته به شدت تضعیف شده است که همین امر موجب تحمیل لایحه ضد کارگری اصلاح قانون کار شده بود.

در همین حال رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران پیشتر اعلام کرده بود که مسئولان وزارت کار شفاهی آنها را تهدیده کرده است که اگر مشکلات کارگران را تکذیب نکنند مسئولیتشان در ILO از آنها سلب می‌شود. او همچنین وزارت کار را به سهل‌انگاری درباره سلب مسئولیت مجمع عالی کارگران در این اجلاس متهم کرده بود.

به گفته محمد یاراحمدیان وزارت کار از معرفی نمایندگان مجمع عالی کارگران ایران به اجلاس ILO  خودداری کرده بود اما احمد مشیریان، معاون وزیر کار هم گفته بود مجمع نمایندگان کارگران سه نفر را معرفی کرده بودند در حالیکه باید دو نفر را معرفی می‌کردند و وزارت کار از بین آنها دو نفر را انتخاب کرده است.

همچنین بخوانید:  مستقل باشیم، با اسم‌ها مشکلی نداریم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗