skip to Main Content
اخبار ناامید کننده رادیو زمانه درباره کوبانی
سیاست

اخبار ناامید کننده رادیو زمانه درباره کوبانی

تیتر ها و گزارش‌های رادیو زمانه در مورد وقایع اخیر کوبانی ناامیدکننده است. رادیو زمانه با این عملکرد رسانه‌ای خواسته یا ناخواسته جهت‌گیری خصمانه‌ای بر علیه سرزمینی دارد که 80 درصد مردم آن آواره شده‌اند و ما بقی در میان گلوله و خون داعشی‌ها شب را روز می‌کنند. از امروز که تانک‌های ترکیه بر فراز تپه‌های مشرف بر کوبانی مستقر شده‌اند تا حلقه محاصره تنگ‌تر شود.

در تاریخ ۳ مهر تیتر رادیو زمانه اینگونه بوده است: پیشروی داعش به سوی کوبانی متوقف شد.

با این توضیح: شبکه تلویزیونی کرد‌ زبان «رووداو» گزارش داده است که پیشمرگه‌های کرد موفق شده‌اند پیشروی پیکارجویان گروه «دولت اسلامی» (داعش) به سوی شهر عین‌العرب را متوقف کنند.

اولاً شبکه رووداو به علت جهت‌گیری‌های آشکاری که به سمت کردستان عراق و ترکیه دارد، که در پی بدنام کردن گریلاهایی است که در کوبانی می‌جنگند، به هیچ وجه منبع معتبری برای أخذ خبر نیست. دوم آنکه پیشمرگه‌های کرد نیستند که در کوبانی در برابر داعش می‌جنگند بلکه گریلاهایی هستند که از جهت رویکرد، تفاوت بنیادی با پیشمرگ‌ها دارند، و همین پیشمرگ‌ها نیز آن ها را خودی نمی‌دانند. و سوم آنکه به جای کوبانی از نام عربی این شهر استفاده کرده، عین العرب. البته حساسیت روی نام به دلیل کردی یا عربی بودن صرف نام نیست، بلکه تاریخی که بر آن گذشته است اهمیت دارد، در یک دوره دولت اسد برای حذف هر آنچه نشانی از کردها دارد در سوریه تمام اسامی کردی شهرها را با اسامی عربی جایگزین کرده بود و این همه چیزی جز تلاشی پیوسته برای حذف ۱۸ درصد از شهروندان آن کشور نیست، تازه بماند که تبهکران و متجاوزین داعش همچنان برای رسانه‌های مختلف پیکارجویان هستند.

و امروز نیز تیتر رادیو زمانه اینگونه بوده است: کوبانی در آستانه سقوط.

 با این توضیح: پیکارجویان «گروه دولت اسلامی» با شهر کوبانی فقط پنج الی ۱۰ کیلومتر فاصله دارند. اکنون انتظار می‌رود که پس از دو هفته محاصره، این شهر سقوط کند.

سقوط کوبانی و انتظار کشیدن برای آن، همان چیزی است که از روز اول محاصره کوبانی در این دو هفته همواره از سوی رسانه‌های وابسته به سیاست‌های کردستیزانه دولت ترکیه و همچنین خبرگزاری‌های حامی گروه اسلامی داعش هر روز با هزار زبان بیان شده است اما خوشبختانه تا به امروز این اخبار سرابی بیش نبوده است. به گزارش ۸۰ درصد رسانه های خبری ‘کشور ترکیه’ شهر کوبانی از تاریخ ۲۰ سپتامبر تا به حال ۵ بار سقوط کرده است، و به گزارش برخی از رسانه های کشور های عربی از جمله العربیه گروه ‘دولت اسلامی’ داعش از چند روز پیش کوبانی را به طور کامل کنترل کرده است.

همچنین بخوانید:  اغواگری‌های پسافمینیستی داعش

کشور ترکیه در آفریدن بحران و سپس صحنه سازی بعد از آن تبحر بسیاری دارد، با تلاش برای ارعاب ساکنین کوبانی سعی در خالی کردن جبهه داخل شهر و خط سوم نبردی را دارند که هنوز به شدت ادامه دارد، تا سپس با ایجاد یک منطقه حائل میان ترکیه و روژئاوا خود را به عنوان ناجی مردم کوبانی معرفی کنند.

حتی اگر کوبانی همین امروز هم سقوط کند، پیشگویی آن که در واقع هدفمند و اثرگذار است، از سوی هر رسانه‌ای غیراخلاقی و حتی غیرحرفه‌ای است مگر آنکه اهدافی دیگر را دنبال کند. رادیو زمانه و رسانه هایی هم چون آن، با اینگونه رسانه‌ای کردن اخبار در صف دوستی با دشمنان کوبانی می‌ایستند تا کوبانی تنهاتر از همیشه، ولی یگانه، باقی بماند.

پی نوشت:

لینک دو خبر بالا در رادیو زمانه:

۱. پیشروی داعش به سوی کوبانی متوقف شد

۲. کوبانی در آستانه سقوط

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗