skip to Main Content
همه‌پرسی برای استبداد
جامعه کیوسک

همه‌پرسی برای استبداد

امروز مردم ترکیه به پیش‌نویس قانون اساسی رجب طیب اردوغان رای می‌دهند. پیش‌نویسی که به تمرکز هرچه بیشتر قدرت در دستان رئیس جمهور کمک می‌کند.

حدود ۵۶ میلیون رای دهنده با رفتن به پای صندوق رای، آخر هفته سرنوشت سازی را برای ترکیه رقم می‌زنند. در صورت پیروزی؛ بله گفتن به این پیش‌نویس از سوی مردم ترکیه، سیستم پارلمانی (قانون ۱۹۸۰) جای خود را به سیستم ریاست‌جمهوری می‌دهد که در آن حوزه اختیارات رئیس‌جمهور ترکیه بیشتر شده است و به عنوان نمونه رئیس جمهور می‌تواند وزرا و مقامات ارشد دادگستری خود انتخاب کند و یا وضعیت اضطراری در کشور اعلام کند.

بسیاری از منتقدان و مخالفان این پروژه از جمله حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب دموکراسی مردم در ترکیه و.. پیروزی پیش‌نویس قانون اساسی رجب طیب اردوغان را مترادف با مرگ دموکراسی در این کشور می‌دانند، به اعتقاد آنها «تراکم قدرت در دستان رئیس‌جمهور، گلو دموکراسی و آزادی را خفه خواهد کرد.»

Sinan Ulgen مدیر مرکز مطالعات اقتصاد و سیاست خارجی در استانبول با انتقاد از تمایلات مستبدانه و خودکامه رئیس‌جمهور حال حاضر ترکیه گفت:«پس از کودتا، بیش از ۴۳ هزار نفر دستگیر شده‌اند و چندین روزنامه تعطیل و حکومت اردوغان صدها رسانه و انجمن را تصفیه کرده است.»

بسیاری از منتقدان این همه‌پرسی را بیشتر شکلی از یک آزمون ساده می‌دانند که در آن تنها یک پرسش مطرح شده است: آیا با من هستید یا علیه من؟ که جواب این پرسش قطب‌بندی طرفداران و مخالفان رجب طیب اردوغان را به خوبی مشخص می‌کند. اردوغان مدت‌هاست به ویژه پس از کودتا سال ۲۰۱۶، احزاب مخالف خود را به شدت محکوم و آنها را همراه با تروریست‌ها معروفی می‌کند.

همچنین بخوانید:  جلوگیری چین و روسیه از ارسال کمک به نواحی خودمختار سوریه

در صورت پیروزی کمپین آری (که برخی از نظرسنجی‌ها در ترکیه خبر از آن می‌دهند) ترکیه هرچه بیشتر به یک حکومت استبدادی نزدیک می‌شود، حکومتی که در آن با حذف مقام نخست وزیر، کم رنگ شدن قدرت پارلمان و دادگاه قضایی، حکومت تک فردی سایه خود را بیش از پیش بر ترکیه پهن خواهد کرد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗