skip to Main Content
کودک‌آزاری، مهم‌ترین دلیل بی‌سرپرستی کودکان
جامعه کیوسک

کودک‌آزاری، مهم‌ترین دلیل بی‌سرپرستی کودکان

کودک‌آزاری مهم‌ترین دلیل بی‌سرپرستی کودکان است. به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از ۶۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی در سال گذشته ۸.۵ درصد این تماس‌ها به علت کودک آزاری و ۷.۵ درصد به علت همسرآزاری صورت گرفته است.

به گفته حبیب‌الله مسعودی فرید سال گذشته ۱۲۰۰ زن در معرض آسیب و خشونت خانگی در خانه‌های امن نگهداری شده‌اند و امسال هم تا کنون ۸۰۰ نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند. همچنین ۹۰ درصد فرار دختران از خانه به دلیل توهین، تحقیر و مشکلات درون خانواده است.

هر نوع تنبیه، تحقیر، بی‌توجهی به بهداشت، تغذیه و محل زندگی جزو مواردی از کودک‌آزاری محسوب می‌شوند که خانواده‌ها اطلاعی از این موارد ندارند. کودک‌آزاری از جرائم عمومی محسوب می‌شود و نیاز به شاکی خصوصی ندارذ، یعنی هرکس می‌تواند به محض دیدن کودک‌آزاری آن را گزارش دهد. با این حال همچنان قوانین متناقض مانند قوانین مربوط به ولیِ کودک برخورد با کودک‌آزاری را در ایران دشوار کرده است.

برخی فعالان حوزه حقوق کودک معتقدند دولت‌ها باید نقش بیشتری در زمینه مقابله با تضییع حقوق کودکان ایفا کنند و همچنین باید ملزم به ایجاد بسترهای مناسب برای احقاق حقوق کودکان شوند. در همین زمینه سند امنیت زنان و کودکان همچنان در دولت بلاتکلیف مانده است.

همچنین بخوانید:  امید ایرانیان به تصویب لایحه‌ای جامع برای دفاع از کودکان و نوجوانان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗