skip to Main Content
بیش از ۷۰ درصد جمعیت تهران مازاد است
جامعه کیوسک

بیش از ۷۰ درصد جمعیت تهران مازاد است

تابناک به نقل از یک پژوهش علمی می‌گوید که بیش از ۷۰ درصد از جمعیت تهران نسبت به اندازه مطلوب شهری مازاد است. این پژوهش می‌گوید که تهران فقط می‌تواند برای ۲.۳ میلیون نفر زندگی مطلوب فراهم آورد.

این پژوهش که در “همایش بین‌المللی اقتصاد شهری” ارایه شده می‌گوید «همانطور که در شهرسازی برای مقابله با زلزله که زمان وقوع و ابعاد آن مشخص نمی‌باشد، تاسیسات و امکانات شهری را در برابر آن مقاوم (تاب آور) می‌سازند و به گونه‌ای تاسیسات شهری و خدمات آن طراحی می‌گردد که در صورت وقوع زلزله کمترین آسیب به شهر وارد شده و در شهر بتواند به کارکرد خود ادامه دهد. در موضوع تاب‌آوری ملی و شهری نیز، زیرسیستم‌های اقتصادی، اجتماعی، حکمرانی، فناوری و زیست‌محیطی در اقتصاد ملی و اقتصاد شهری باید به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند مخاطرات درونی و بیرونی را جذب کنند و خود را با محیط بسیار متحول با حفظ ثبات و کارکرد های سیستم، اطباق دهند.

بر اساس این تحقیق اندازه کارا شهر برای شهر تهران در سطح ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار نفراست و جمعیت شهر تهران سال‌ها است از سطح کارا عبور کرده. نسبت مازاد شهر تهران در میان کلان شهرهای ایران از همه بالاتر است. این نسبت برای شیراز ۵۶ درصد، برای اهواز ۶۷ درصد، برای اصفهان ۶۸ درصد و برای مشهد ۶۹ درصد است.

لازم به ذکر است که با مهاجرت گسترده به کلان‌شهرها، حاشیه نشینی در شهرها به شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر گزارش‌ها خبر از آن دارند که بیش از ۳۴ هزار روستا و آبادی در پنجاه سال گذشته تخلیه شده‌اند.به گفته ناصر زرگر، معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم کشور، اگرچه ‌۲۸.۶ درصد جمعیت کشور روستایی و عشایریند، اما سال گذشته تنها ۴ درصد از کل بودجه کشور سهم روستاها بوده است. وی دلیل اصلی مهاجرت گسترده از روستاها به شهر را فقر و نبود امکانات دانست.

همچنین بخوانید:  كوچ تهرانی‌ها به دليل گرانی

سهم تهران در مصرف انرژی و امکانات به نسبت دیگر شهرها بسیار بالاست. به طوری که بیش از ۲۰ درصد انرژی کشور در تهران مصرف می‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗