skip to Main Content
شش سال تلاش مرد هندی برای ساخت نوار بهداشتی ارزان
جامعه کیوسک

شش سال تلاش مرد هندی برای ساخت نوار بهداشتی ارزان

وقتی آروناچالام موروگانانتام (موروگا)، متوجه شد همسرش در دوره عادت ماهیانه از کهنه‌های غیر بهداشتی استفاده می‌کند، با وسواس‌ عجیبی بر آن شد که برای او نوار بهداشتی ایده‌آل بسازد. همسایگانش او را مریض خواندند و همسرش او را ترک کرد. اما موروگا ناامید نشد و بعد از چند سال با اختراع نوار بهداشتی سالم اما ارزان موفق شد زندگی میلیون‌ها زن در هند را تغییر دهد.

478055_087020622c9b843f854d71b2a483a1bc

 

در سال ۱۹۹۸ بود که موروگا تصمیم گرفت برای همسرش نوار بهداشتی سالم بسازد. پنبه خرید و آن را در اندازه‌های نوار بهداشتی‌های تجاری برید و دور آنها را با با لایه‌ای از پنبه پیچید. اما همسرش نمونه اولیه را بلا استفاده خواند و به او گفت ترجیح می‌دهد از پارچه‌های کهنه‌ خود استفاده کند.

موروگا با مواد مختلف به تحقیقاتش ادامه داد. اما هر بار باید یک ماه صبر می‌کرد تا همسرش بتواند محصول جدید را امتحان کند. به دانشجویان پزشکی زن رو آورد. برخی حاضر شدند امتحان کنند اما خجالت می‌کشیدند با جزییات به او بازخورد بدهند. بنابراین موروگا تصمیم گرفت نوار بهداشتی‌ها را روی خود آزمایش کند. برای این کار، از کیسه مثانه پلاستیکی، رحم مصنوعی ساخت، آن را با خون حیوان پر و به ران خود وصل کرد. لوله‌ای، رحم مصنوعی را به نوار بهداشتی که پوشیده بود وصل می‌کرد.

پس از چندی، موروگا بوی بدی می‌داد و روی لباس‌هایش هم لکه‌های خون معلوم بود. همسایه‌ها پشت سر او حرف می‌زدند. بعد از مدتی همسرش از تحقیقات او خسته شد و او را ترک کرد.

اما موروگا تحقیق را رها نکرد. در طول تحقیق فهمیده بود که تنها ۲۰٪ زنان و دختران در هند به محصولات بهداشتی استاندارد، سالم و بهداشتی در زمان عادت ماهیانه دسترسی دارند. دیگر مسئله فقط همسر موروگا نبود. او هدف بزرگتری داشت؛ تولید نوار بهداشتی سالم و ارزان برای همه زنان و دختران هند.

همچنین بخوانید:  اصلاح قانون کار؛ سیاست‌های راستگرایانه دولت سوسیالیست فرانسه‎

 

web-india-sanitary04nw5

 

پس از دو سال او بالاخره مواد لازم را پیدا کرد. چهار سال روی روش و  ساخت دستگاه تولید کار کرد. نتیجه سال‌ها پژوهش، ساخت دستگاهی با کاربری ساده و آسان برای تولید نوار بهداشتی کم‌هزینه و ارزان بود. دستگا‌ه‌های وارداتی بیش از ۵۰۰ هزار دلار آمریکا قیمت داشتند. اما قیمت دستگاه موروگا ۹۵۰ دلار آمریکا است. اکنون،‌ گرو‌ه‌های زنان و مدارس می‌توانند دستگاه او را تهیه، نوار بهداشتی خود را تولید کنند و اضافه آن را بفروشند. دستگاه موروگا در هند برای زنان روستایی اشتغال‌زایی کرده است. او ۱۳۰۰ دستگاه به ۲۷ ایالت هند فروخته و اخیرا دستگاه‌هایی به چند کشور دیگر صادر کرده است.

با اینکه چند ابرشرکت پیشنهاد خرید دستگاه اختراعی موروگا را به او داده‌اند او حاضر به فروش دستگاهش نشده است. هدف موروگا تولید نوار بهداشتی سالم، ارزان و قابل دسترس بوده و ترجیج می‌دهد دستگاه را به گروه‌های زنان و مدارس بفروشد.

 

 

 

یک نظر
  1. بر اساس همین اتفاق هند فیلم سینمایی ساخته کِ
    ِ من دیدم ولی در حقیت آن مطمئن نبودم حالا با گزارش مقاله شما مطمئن شدم ولی بیشتر زنان اینرا نمیدونند چخوب میشد این فیلم را مردم میدیدن یک مرد روستایی برای سلامتی وبهداشت همسر و سایر زنها ک دچار رنج و انواع بیماری و عفونت نشوند تلاش کرد و موفق شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗