skip to Main Content
آلودگی گرد و غبارها به فلزات سنگین و سمی تایید شد
زمین کیوسک

آلودگی گرد و غبارها به فلزات سنگین و سمی تایید شد

در نخستین همایش بین‌المللی گرد و غبار در اهواز اعلام شده یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بصره، آلودگی گرد و غبارهای برخاسته از منطقه شعیبه در جنوب بصره به فلزات سنگین و سمی را تایید کرده است. در بررسی میزان و کیفیت این پدیده مشخص شده این گرد و غبارها حاوی فلزات سنگین هم‌چون سرب، نیکل و کادمیوم است و میزان این عناصر گاهی از حد استاندارد تجاوز می‌کند و در برخی مواقع نیز کمتر از حد مجاز است. در سال‌های گذشته بحث آلوده بودن گرد و غبارهای برخاسته از بیابان‌های عراق به فلزات سنگین و عناصر رادیواکتیو بارها مطرح شده، اما مقامات سازمان محیط‌زیست به دلایل نامشخص از تایید این موضوع سر باز زده‌اند.

هم‌چنین به گفته مژگان صوابی اصفهانی، فوق دکترای سم‌شناسی محیط‌زیست از دانشگاه میشیگان آمریکا، «خاک عراق و گرد و غباری که از آن بلند می‌شود به ٣٧ فلز خطرناک آلوده است. این فلزات عامل بیماری‌های مختلفی ازجمله بیماری‌های عصبی و سرطان هستند و در عراق تولد نوزادانی را که ناهنجاری جسمی و عصبی دارند، افزایش داده است». استان‌های غرب و جنوب‌غرب ایران از جمله خوزستان، ایلام و کرمانشاه بیش از ۱۰ سال است که با معضل گرد و غبار و ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند و وضعیت آنها هر سال وخیم‌تر شده است.

اوضاع وخیم زیست‌محیطی خوزستان موجب نگرانی‌های شدید و هشدارهای فراوان به مسئولان سازمان محیط‌زیست شده است، اما در دولت‌های مختلف علاجی برای آن اندیشیده نشده است. بنا بر گزارش‌ها، معضل گرد و غبار علاوه بر عوارض خطرناکی که برای انسان‌ها در پی دارد، عرصه حیات گیاهی و جانوری استان‌های جنوب‌غرب کشور را نیز با خطر جدی مواجه کرده است؛ نابودی محصولات کشاورزی خوزستان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ایران، تنها یکی از پیامدهای گرد و غبارها به شمار می‌آید. در شدت گرفتن گرد و غبارها عواملی مانند خشک شدن تالاب هورالعظیم به دلیل اجرای سیاست‌های سودجویانه شرکت نفت، سدسازی‌های صورت گرفته در داخل و خارج مرزها و کاهش ورودی آب رودخانه‌ها و تالاب‌ها، طرح‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به استان‌هایی مانند اصفهان و.. تاثیر زیادی داشته‌اند، اما مسئولان سازمان محیط‌زیست همواره عواملی با منشاء خارجی را دلیل اصلی این موضوع ذکر کرده‌اند. معصومه ابتکار چندی پیش و در همایش روز جهانی آسم اعلام کرد «مردم باید با مشکل ریزگردها کنار بیایند».

همچنین بخوانید:  در بهار امسال تهرانی‌ها بیشتر بر اثر ایست قلبی فوت کرده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗