skip to Main Content
کودتا در سودان با اعتراض مردمی مواجه شد
جامعه سیاست کیوسک

زنان، پیشتاز اعتراض در خیابان‌های خارطوم

کودتا در سودان با اعتراض مردمی مواجه شد

دیروز صبح در سودان کودتا شده است. ارتش می‌گوید که نخست‌وزیر دولت انتقالی، عبدالله حمدوک، را در خانه‌ای نامعلوم زندانی کرده‌ و اکثر افراد کابینه‌ی او نیز بازداشت شده‌اند. به نظر می‌رسد ارتش سهم‌خواهی در پست‌های دولتی را در نظر دارد، چنانکه فرمانده‌ی ارتش پس از اعلام وضعیت اضطراری، هدف تعلیق دولت انتقالی را «تشکیل مجلسی متشکل از دولت و ارتش» و ایجاد «حکومت مدنی» اعلام کرده‌ است. ارتش امیدوار است که تا پایان مدت دولت انتقالی – جولای ۲۰۲۳- همچنان کنترل اوضاع را در دست داشته باشد.

سودان ماه پیش شاهد یک کودتای نافرجام بود. در حالی‌که دو سال پیش خیزشی مردمی منجر به براندازی حکومت طولانی مدت عمر البشیر و تشکیل دولت انتقالی در سودان شد. بخش بزرگی از خیزش دو سال پیش توسط اتحادیه‌های کارگری و تشکیلات صنفی هدایت و راهبری شده است. گفتنی‌ست که صبح امروز، ارتش در بیانیه‌ای شش ماده‌ای دستور الغای همین اتحادیه‌ها و فدراسیون‌ها را صادر کرده است. بسیاری مشخصا این کودتا را خیانت ارتش به مردم می‌خوانند، تا جایی که به گفته‌ی کاربری در توییتر یکی از شعارهای محبوب مردم در خیابان‌های خارطوم از معترضین می‌خواهد تا به سربازان پشت نکنند (فرار نکنند)، چرا که سربازان از پشت خنجر می‌زنند.

در روز گذشته اعتراضات در سودان در واکنش به کودتا شدت گرفته است. در این مدت شهرهای بسیاری به تظاهرات علیه کودتا پیوسته‌اند. گفته می‌شود تا به امروز دست‌کم سه نفر با شلیک گلوله نظامی به قتل رسیده‌اند و بسیاری زخمی شده‌اند. صفحه‌ فیسبوک کمیته‌ی پزشکان سودان با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن این افراد توسط گلوله‌های نظامی را تایید کرده است.

نیروهای ارتش فرودگاه خرطوم، پایتخت سودان را بسته‌اند. اینترنت هم قطع شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ویدئویی که در روز دوشنبه از خارطوم منتشر شده نشان می‌دهد که بخش زیادی از جمعیت معترضین را زن‌ها تشکیل می‌دهند.

برای مطالعه‌ بیشتر در رابطه با اوضاع سودان مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم: 

تظاهرات زنان در سودان

در سودان چه‌خبر است؟

همچنین بخوانید:  کودتا در ترکیه «حرام» اعلام شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗