skip to Main Content
موزه‌های وین به اونلی‌فنز پناه برده‌اند
جامعه کیوسک

برای فرار از سانسور رسانه‌های اجتماعی

موزه‌های وین به اونلی‌فنز پناه برده‌اند

گروهی از موزه‌های اتریش برای فرار از دست سانسور سخت‌گیرانه‌ی تصاویر برهنه توسط رسانه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، تیک‌تاک، و اینستاگرام در اونلی فنز اکانت ساخته‌اند.

هیئت تصمیم‌گیرنده در امور توریستی وین به تازگی تصمیم گرفته‌اند تا برخی از آثار «مهم» و « محتوای غیرقابل نمایش برای افراد خردسال» را در سایت اونلی‌فنز (سایت ویژه‌ی افراد بالغ و بزرگسال) نمایش دهند.  

بنا به گزارش وبسایت خبری هایپر آلرژیک، در قسمت توضیحات این صفحه‌ی اونلی‌فنز آمده است «وین سرای مشهورترین آثار هنری‌ست و بسیاری از این آثار تصاویر برهنه هستند، اکثر رسانه‌های اجتماعی مرسوم سیاست‌هایی دارند که چنین آثار هنری را سانسور می‌کنند. ما با راه‌اندازی این صفحه‌ی اونلی‌فنز می‌خواهیم این آثار را در دسترس مخاطبان [واجد شرایط] قرار دهیم». 

سخنگوی این هیئت در مصاحبه‌ای با گاردین اعلام کرده است که محدودیت‌های اعمال شده توسط سایر رسانه‌های اجتماعی باعث شده تا «تبلیغ آثار هنری موجود در وین برای ما ناممکن شود» به عنوان مثال هم‌اکنون موزه‌ی آلبرتینا نمایشگاهی از آثار مودلیانی ترتیب داده که به دلیل تعدد آثار برهنه‌ی مودیلیانی، مدیران این موزه قادر به تبلیغ این نمایشگاه در رسانه‌های اجتماعی مرسوم نیستند. «هرچند که می‌توان بدون این تصاویر هم کار را ادامه داد، ولی این آثار هنری بخش مهمی از آثار هنری موجود در وین هستند. به عنوان مثال خودنگاره‌ی اگون شیله (۱۹۱۰)  یکی از آیکونیک‌ترین تصاویر تاریخ هنر است ولی ما نمی‌توانیم از این تصویر برای تبلیغ برنامه‌ی نمایشگاه مربوطه استفاده کنیم.»

چهار موزه‌ی آلبرتینا، لئوپولد، موزه‌ی هنر وین و موزه‌ی تاریخ طبیعی این شهر، در راه‌اندازی این صفحه با هم همکاری کرده‌اند. 

با توجه به تبلیغاتی که این موزه‌ها در سایر رسانه‌ها انجام می‌دهند، به نظر می‌رسد افرادی که پنج دلار بپردازند می‌توانند به مدت یک ماه به تصاویری از آثار اگون شیله، آمادئو مودیلیانی، پیتر پل روبنس و مجسمه‌ی پیشاتاریخی ونوس ویلندورف دسترسی داشته باشند.

هنرمندان معاصر بسیاری تابحال با محدودیت‌های اعمال شده از طرف رسانه‌های اجتماعی مرسوم مواجه شده‌اند. به عنوان مثال میانه‌ی تابستان امسال پوستر فیلم کارگردان شهیر اسپانیایی، پدرو آلمادوار، توسط اینستاگرام از روی این پلتفرم حذف شد ولی اندکی بعد وقتی مسئولین اینستاگرام متوجه وزن اجتماعی و فرهنگی این پست حذف شده شدند، علیرغم تضاد با معیارهایشان، آن را به اینستاگرام برگرداندند و از آلمادوار عذرخواهی کردند. بسیاری معتقدند پروسه‌ای که برطبق آن رسانه‌های اجتماعی محدودیت‌ها و معیارهای خود را تعیین می‌کنند شفاف و دموکراتیک نیست و در برخی از موارد بازمانده‌ی ارزش‌های نژادپرستانه و جنسیت‌زده‌ است.

همچنین بخوانید:  یکُم ماه می، به‌وقت اخراج
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗