skip to Main Content
سرعت مرگبار گونه‌ دلتا و کندی واکسیناسیون
جامعه دانش کیوسک

موج پنجم کووید و شیوع گسترده گونه‌ی دلتا در سراسر ایران

سرعت مرگبار گونه‌ دلتا و کندی واکسیناسیون

موج پنجم کرونا در سراسر کشور در حال پیشرفت است و به نظر میرسد با شیوع ویروس دلتا، سرایت‌پذیری و قدرت بیماری چندین برابر شده است. این درحالیست که واکسیناسیون به کندی در کشور در حال انجام است و تا کنون تنها ۲.۹ درصد افراد در ایران ۲ دوز واکسن را دریافت کرده و کمتر از ۱۰ درصد (۷ میلیون نفر) یک دوز را.

در گزارش جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) تاکید شده که سویه دلتا «به همان سرعت گسترش عفونت‌هایی مانند آبله مرغان در حال شیوع است» و بر این اساس این ویروس را باید «یکی از مسری‌ترین ویروس‌های شناخته شده» در جهان دانست. سویه دلتا در میان کسانی که واکسن زده‌اند نیز شیوع دارد و در این گزارش گفته شده که «جنگ با کرونا تغییر کرده است».

نویسندگان این گزارش تاکید دارند که در وضعیت بحرانی جدید، لازم است دستورالعمل‌های عمومی برای مقابله با شیوع کرونا تغییر کند و حتی افراد کاملا واکسینه شده، در فضاهای بسته و دیگر مکان‌هایی که احتمال انتقال ویروس بالاست، از ماسک استفاده کنند.

در همین حال شهرها و استان‌های مختلف کشور با شیوع شدید ویروس درگیرند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ورود این استان به موج پنجم کرونا خبر داده و پیش‌بینی‌ کرده که کرمانشاه در دوهفته آینده شاهد افزایش فوتی‌های کرونا خواهد بود.

استاندار کرمان نیز می‌گوید «سن بستری‌ها در پیک کنونی بیماری پایین آمده و میانگین بستری‌ها ۴۵ سال است در حالی که در پیک گذشته بالای ۶۰ سال بود و علت این مسئله واکسیناسیون است و سالمندان که واکسن زده‌اند، کمتر بستری شده» وی از مردم خواهش کرده که واکسن بزنند، البته نگفته که مردم نیستند که واکسن نمی‌زنند بلکه واکسن موجود نیست.

همچنین بخوانید:  نیازمندی‌های سایت دیوار؛ از پوشک بچه تا کمک‌هزینه دندان‌پزشکی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از شرایط فوق حاد اصفهان و بستری ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کووید و کمبود تخت‌های بیمارستانی خبر داده است. او با انتقاد از عدم اعمال محدودیت‌های لازم گفته که «حتی اگر همین امروز محدودیت‌ها در اصفهان برقرار شود، نقطه اوج بیماری ۳ تا ۴ هفته پایدار می‌ماند.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم هشدار داده که اگر فکری برای مشهد و خراسان رضوی نشود در روزهای آینده بیمارستان‌ها قفل خواهد شد.

با وجود این هشدارها به نظر نمی‌رسد چندان تغییری در سیاست‌گذاری‌های مسئولان و سرعت‌بخشی در خرید و توزیع واکسن درکار باشد. تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر در ایران در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗