skip to Main Content
کدام کشورها مسئول بحران گرمایش زمین هستند؟
پالایشگاه شیمیایی شرکت ساسول آفریقای جنوبی در ایتالیا. برخی از آلاینده‌ها مانند هیدروکربن غیر متان و ترکیبات ارگانیک بخارشدنی در ایتالیا کنترل و نظارت نمی‌شوند - النا چرنیشووا
دانش کیوسک

کدام کشورها مسئول بحران گرمایش زمین هستند؟

جیسون هکل از دانشگاه لندن در مقاله جدیدی در مجله علمی لانست به بررسی داده‌های انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید در میان کشورهای مختلف از آغاز انقلاب صنعتی پرداخته‌است. هکل بر اساس این داده ها مسئولیت کشورهای مختلف در برابر بحران گرمایش زمین را بررسی می‌کند.

چین با وجود اینکه در سال‎های اخیر نزدیک به دو برابر آمریکا CO2 منتشر می‌کند و بزرگترین کشور تولید کننده این گاز است در رتبه‌بندی سهم از کل CO2 تولید شده در جهان در جایگاه سوم قرار دارد. از آنجا که CO2 مدت بسیار طولانی در جو زمین می‌ماند برای بررسی مسئولیت کشورهای مختلف نباید به تولید سالانه که به کل تولید CO2 کشورها نگاه کرد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت در این تحلیل، محل مصرف کالاهایی است که برای تولید آنها CO2 منتشر شده است. از این نظر با درنظر گرفتن اینکه بخش بزرگی از کالاهای تولید شده در جهان جنوب در جهان شمال مصرف میشود نقش کشورهای جهان شمال همانند آمریکا و اروپا در گرمایش زمین بیشتر آشکار می‌شود. اگر میزان جمعیت کشورها و سهم‌شان از مصرف جهان را به حساب بیاوریم با محاسبات هکل آمریکا به تنهایی مسئول ۴۰% بحران گرمایش زمین است و پس از آن اتحادیه اروپا با ۲۹% در جایگاه دوم قرار دارد. جهان جنوب که شامل آسیا سوای ژاپن، آفریقا و آمریکای لاتین میشود کمتر از ۸% تا به امروز در گرمایش زمین نقش داشته است.

گفتنی است که آمریکا با وجود بزرگترین مسئولیت در بحران گرمایش زمین و فجایع متعاقب آن(+,+,+,+) از معدود کشورهایی است که در معاهده بین‌المللی پاریس شرکت ندارد و از قبول مسئولیت سر باز می‌زند.

 

همچنین بخوانید:  گلوله‌ای که سر ایستادن ندارد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗