skip to Main Content
فروردین ۵۸: پیام امام به مناسبت اعلام جمهوری اسلامی
زیرگذر پیشنهاد میدان

فروردین ۵۸: پیام امام به مناسبت اعلام جمهوری اسلامی

۱۴ فروردین ۱۳۵۸، روزنامه اطلاعات: «امام خمینی عصر یکشنبه و در نخستین روزی که ایران روزگار جدیدی را تحت نظام جمهوری اسلامی آغاز کرده یک پیام رادیو تلویزیونی برای مردم فرستادند.»

در بخش‌هایی از این متن آمده:

«ما لزومی به این رفراندوم نمی‌دیدیم ولی برای رفع بهانه‌گیری این رفراندوم را انجام دادیم و ثابت شد که ملت با روحانیت و اسلام است و ملت با شور و عشق رای خود را به جمهوری اسلامی داد.»

«امام خمینی درباره جنایتکارانی که در بازداشت هستند گفتند اینها متهم نیستند بلکه مجرم هستند، اینها مردم ما را کشته‌اند و ذخایر ما را به خیانت از بین برده‌اند. این افراد مجرم هستند و باید هویت آنها ثابت شود، باید آنها را کشت… ولی ما اینها را معذالک محاکمه می‌کنیم ولی معتقدیم که مجرم محاکمه ندارد و باید آنها را کشت.»

«در جمهوری اسلامی ظلم نیست. فقیر و غنی وجود ندارند… همه ما از حقوق برابر برخورداریم و دارای حقوق مساوی هستیم… در قانون اسلامی همه اقشار همه مذاهب و همه نژاد و ملل از حقوق مساوی برخوردارند.»

«در اسلام اختناق نیست برای همه طبقات آزادی وجود دارد. در حکومت اسلامی مردم باید از خودشان بترسند نه از حکومت. دیگر سازمان امنیتی وجود ندارد. دولت اگر نخست‌وزیر هم ظلم کند او را به دادگاه می‌برد و اگر جرم او ثابت شود مجازات می‌شود. بین فرد عادی و نخست‌وزیر فرقی نیست.»

«ما مستمندان زیادی داریم و باید ملت و دولت به فکر آنان باشند. برای آنها زندگی صحیحی بسازد. من وعده می‌دهم که اسلام برای همه کار درست می‌کند و زندگی شما را مرفه می‌سازد.»

همچنین بخوانید:  اعتماد دیر به دست می‌آید و زود از دست می‌رود

متن کامل را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

فیلم زیر احمد صدر حاج‌سیدجوادی، وزیر کشور وقت و عضو نهضت آزادی را در لحظه اعلام نتایج همه‌پرسی نشان می‌دهد. حاج‌سیدجوادی (۱۲۹۶-۱۳۹۲) بعدها در مجلس اول نماینده شده و سپس به مدت ۳۰ سال سرپرست دائرهالمعارف تشیع بود. وی در سال ۱۳۸۰ در سن ۸۴ سالگی بازداشت و به دلیل کهولت سن به جریمه مالی محکوم شد.
نیلوفر دختر احمد صدر حاج سید جوادی در سانحه سرنگونی هواپیمای هواپیمایی بین المللی اوکراین از تهران به کیف در دی ۱۳۹۸ درگذشت.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗