skip to Main Content
سهمیه طلاق فرمول‌بندی شد
جامعه کیوسک

کاهش اجباری طلاق در کشور

سهمیه طلاق فرمول‌بندی شد

اعمال محدودیت ثبت طلاق از امروز (شنبه) پنجم بهمن‌ماه در دفاتر طلاق سراسر کشور اجرا می‌شود. در این طرح برای هر استان سهمیه‌ای تعیین شده و دفترخانه‌های طلاق مجاز به ثبت طلاق بیش از آن نیستند.

علی مظفری رئیس «کانون سردفتران ازدواج و طلاق» در این رابطه گفته این تصمیم از آنجا ناشی شده که برخی از دفاتر طلاق با «زد و بند‌های ناسالم» و بدون رعایت «مسائل اخلاقی» مبادرت به ثبت طلاق می‌کردند. به نظر می‌رسد منظور وی از «مسائل اخلاقی» عدم رعایت «فرصت اجباری» سه‌ماهه به زوجین در بازنگری در تصمیم طلاق باشد. وی می‌گوید با این بخشنامه راه فساد کلاً مسدود شده است.

به گفته مظفری سقف این سهمیه بر اساس یک «فرمول» تعیین می‌شود، بدین‌ترتیب که «در هر شهر تعداد طلاق‌های ثبت شده در سال نباید از میانگین طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته به نسبت تعداد دفاتر ثبت طلاق ضرب در ۲۰ درصد بیشتر شود.»

براین اساس میزان مجاز ثبت طلاق در دفترخانه‌های طلاق استان‌های مختلف به شرح ذیل است:

ردیف استان سقف طلاق ردیف استان سقف طلاق
۱ اردبیل ۱۹۲ ۱۷ فارس ۱۹۹
۲ اصفهان ۱۶۴ ۱۸ قزوین ۱۶۲
۳ البرز ۲۳۰ ۱۹ قم ۱۸۶
۴ ایلام ۱۹۱ ۲۰ کردستان ۱۵۸
۵ آذربایجان شرقی ۱۶۰ ۲۱ کرمان ۲۷۸
۶ آذربایجان غربی ۱۷۳ ۲۲ کرمانشاه ۳۱۵
۷ بوشهر ۱۷۲ ۲۳ کهگیلویه و بویراحمد ۹۵
۸ تهران ۱۸۲ ۲۴ گلستان ۲۰۳
۹ چهارمحال بختیاری ۹۸ ۲۵ گیلان ۱۷۸
۱۰ خراسان رضوی ۲۷۳ ۲۶ لرستان ۱۹۴
۱۱ خراسان جنوبی ۱۸۰ ۲۷ مازندران ۲۵۶
۱۲ خراسان شمالی ۲۱۵ ۲۸ مرکزی ۲۴۵
۱۳ خوزستان ۲۵۳ ۲۹ هرمزگان ۱۷۹
۱۴ زنجان ۱۴۹ ۳۰ همدان ۱۷۹
۱۵ سمنان ۲۱۱ ۳۱ یزد ۱۳۸
۱۶ سیستان و بلوچستان ۱۱۱
همچنین بخوانید:  فرشته‌ی زمان شتابنده

طبق قانون جدید، دفاتر طلاق استان تهران مجاز هستند حدود ۵۴ هزار طلاق در طول سال ثبت کنند که بر اساس گزارش باشگاه خبرگزاران جوان، این رقم تقریبا «یک سوم کل طلاق‌های ثبت شده در سال ۹۷ است».

مظفری همچنین اظهار کرده «بیشتر آمار طلاق در استان تهران مربوط به شرق استان است که اجرای قانون جدید باعث می‌شود، زوجین برای ثبت طلاق خود به سایر مناطق مراجعه کنند که همین امر منجر به افزایش آمار طلاق در مناطقی می‌شود که میزان طلاق در آن‌ها کمتر است.»

به نظر می‌رسد مسئولان درصددند به موضوع افزایش طلاق در کشور، نه با بررسی علل و زمینه‌های آن، که با ارائه فرمول و پاک کردن صورت مسئله بپردازند. این درحالی‌ست که زنان برای گرفتن طلاق پیشاپیش با موانع حقوقی و اجتماعی زیادی طرف هستند و روابط نابرابر و خشونت‌آمیز و ناتوانی از بیرون آمدن از این روابط آسیب‌های زیادی به همراه دارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗